[DX] Pistelaskenta -uusmietiittyä

Moi, tästäkin asiasta. Olen vieraantunut-unohtanut suurimman osan pistelaskentaopeista ja muistissani on aika vanha radioasemapalettikin.

Tarkoitukseni on ollut miettiä ja etsiä hyvää ratkaisua, joka tekisi asemalaskennan kuuntelijoiden kannalta yksinkertaiseksi, tasa-arvoisaksi ja että mahdollisimman harvoin tulisi pettymyksiä, jos pisteitä ei saakaan.

No, ilmeisesti tällaista systeemiä on vaikea löytää ja keskustelu aiheuttaa tuskaa niin esittäjille kuin päättäjillekin. Joka tapauksessa olen varma, että ALT on tehnyt parhaansa pistelaskennan hyvästä käytännöstä.

On näyttänyt, että päätökset ovat joskus olleet hieman epäloogisia, ja sellaisiin olin toivonut (erinäisen määrän muita diksareita kanssa) tarkennusta. Esimerkiksi JMN nosti tuon Gambian, jota itse olen jollain tavalla pitänyt pinnalla, osin huumorimielessäkin. Kivahan on omata joku slogani "Muuten olen sitä mieltä, että Gartago on hävitettävä". No, mukava olisi, jos joidenkin yksittäisten asemien pistelaskennan tarkennus oikeasti loisi lisää linjakkuutta ts. että pistelasku olisi mahdollisimman aukottoman yksiselitteisesti samanlaista.

Suomen FM-pistelaskenta on minulle henkilökohtaisesti aivan uhdentekevä asia, kohtuullinen porukka niitä aikoinaan vaati, mutta vaikeudet asian toteutuksessa toki ymmärrän.

Eurooppa-pistelaskennan pohjat olen tiennyt. Siellä pistelaskennan muuttamisajatukseni ovat pohjautuneet esille nousseisiin ongelmakohtiin eräiden asemien statuksesta. Kuitenkin ALT:n ohjeistuksen mukaisesti laskenta kyllä onnistuu ja on ehkä järkevinkin systeemi. Itselläni ei ole yhtään ongelmatapausta omissa kuunteluistani (pari pistettä olen joskus vähäisitä menettänyt, mutta aiheesta =korvauskäytäntö).

Euroopan ja maailmankin radiokenttä on kuitenkin muuttunut ja niinpä toisvoisin, että pistelaskentasäännöt päivitettynä nykyaikaan saataisiin pikapuoliin julkaistua jollain foorumilla. Se varmaan poistaisi monet meikäläisen kaltaisen "säännöt jo unohtaneen" ja toisaalta uusien jäsenten ongelmat.

Kesikseen ei taida tulla niin paljon kokemattomia, että mitään pistefoorumia kannattaisi sinne järjestää? Jos olisi isompi joukko, niin ehkä sielläkin voisi alla joku "Kysy pisteistä"- tuokiö. (=Kait sekllaisen saisi ihan ilman suurempia ääntenkorotuksia järjestettyä?) Toisaalta, jos ongelmat tulevat vasta tilaisuudessa ALT:n tietoon, niin eihän kantaa voi vielö tilaisuudessa välttämättä muodostaakaan....

Suomi. Tämä asia olisi mielestäni yksi, jossa olisin toivonut, että LW/MW/SW-asemat rinnastettaisiin DX-kuunteluun ja pisteasemiksi.

 Jos minut lieneekin mielletty jonkinlaiseksi häiriköksi, niin silti olen mielestäni kirjoitellut niin asiallisesti kuin voi ja tarkoituksenani vain SDXL;n paras.

Kaikkae hyvää harrasteeseenne.

T: AHE