Re: [DX] Perinteinen ja vapaa DX-kuuntelu

Re: [DX] Perinteinen ja vapaa DX-kuuntelu

Kyllä laajakaistatallenteelta kuullut asemat ovat ilman muuta myös itse
kuultuja. Itse asiassa termi nauhoitus on tässä yhteydessä vähän harhaan
johtava. Itse asiassa kyseessä on vain myöhennetty bandin osan kuuntelu
(tosin sitä pystyy ajallisesti kelailemaan, eli on siinä mielessä
tehokkaampaa). Kun löydän jotain kiinnostavaa, nauhoitan sen aivan
normaaliin tapaan äänitiedostoksi. Erona on tietysti se, ettei antennia
pysty vaihtamaan (harmi, tämä on miinuspuoli;-)) , ja turha yövalvominen jää
pois. Mutta kokeile ihmeessä, voin lähettää lyhyen tiedoston kokeiltavaksi,
Spectravue-ohjelman voi ladata ilmaiseksi netistä. On maaginen tunne, kun
voi liikkua yöaikasella bandilla kirkkaassa päivänvalossa!

Ja kuten sanoin aiemmin, olisi rajanveto perinteisen ja vapaan kuuntelun
välillä pitänyt tehdä 30 vuotta sitten. Kieltää "yön yli" -nauhoituksien
tulosten ilmoittelu palstoilla ja sittemmin useamman radion käyttö.
Monellako radiolla kuuntelu ja nauhoittaminen on ollut tähän asti vielä
perinteisen piirissä? 5 NRC-nauhoitustako käy, mutta ei 19 taajuutta
SDR:stä?

Kuten sanoit, kukin saakoon kuunnella vapaasti omalla tavallaan.
Toivottavasti keskustelu pysyy asiallisena ja annetaan tilanteen kehittyä
rauhassa. Luulen, että tämäkin asia menee ennen pitkää läpi, kuten muutkin
uudet asiat. Saadaankohan ensi kaudeksi koko keskiaaltokaistan nauhoittavia
laitteita Suomeenkin? Minusta tässä ei kukaan menetä mitään vaan kuuntelu on
entistä mielenkiintoisempaa. Ja jospa tämä houkuttelisi muutaman uudenkin
kuuntelijan mukaan, kunhan asia markkinoidaan positiivisesti?

73, MR