Re: [DX] Perinteinen ja vapaa DX-kuuntelu

Re: [DX] Perinteinen ja vapaa DX-kuuntelu

Jotta keskustelu ei liikaa takertuisi pistelaskentaan, niin otan kiinni tässä JNU:n viestissä esiintyvään ilmaisuun 'itse kuultu'. Minun mielestäni nimittäin laajakaistatallenteilta poimitut asemat eivät ole 'itse kuultuja'. Vaan automaatisoidun kuunteluaseman 'kuulemia'. Vaikka antennit ovat itse vedettyjä ja radio itse viritelty, ja taajuusalue ja tallennusaika itse valittu, niin poissa on se inhimillinen tekijä - itse kuuntelija. Ja näin ollen puuttuvat myös ne elementit, jotka mielestäni kuuluvat olennaisesti DX-kuunteluun: reagointi kelien kehitykseen, epäonnistumiset ja onnistumiset taajuusvalinnoissa, kelihuuma ja turhautuminen, ylipäätään kaikki se mikä tekee DX-kuuntelusta jännittävää ja kiehtovaa.
Olen siis huolissani siitä mahdollisesta kehityksestä, että kuuntelijan henkilökohtainen panos kuuntelutapahtumassa (näin turhankin hienosti sanottuna) vähenee ja tekniikan osuus kasvaa. En ole koskaan itse harrastanut 'unattended' -kuuntelua, eli kun olen nauhoittanut, niin olen nauhoittanut sitä, mitä juuri kuuntelen. Se vain ei ole tuntunut 'oikealta'. Toki FM-kelien aikaan kakkosradion kuuntelu ja nauhoitus ovat omaatuntoa koetelleet, mutta kuitenkin siinäkin tilanteessa olen 'läsnä', kontrolloin ja teen valintoja 'ad hoc'. Sama tilanne on käsittääkseni peditioneilla, jossa käytössä on useampia radio/tallennin -yhdistelmiä.
Korostan sitä mitä monet muutkin ovat viesteissään tuoneet esille: kukin saa kuunnella vapaasti omalla tavallaan. En esitä, että oma tapani, tai PERINTEINEN DX-kuuntelu, on sitä ainoaa oikeaa DX-kuuntelua. Mutta olen halunnut käynnistää keskustelua siitä, muuttaako tekniikan kehitys DX-kuuntelun luonnetta niin, että se lähestyy radiotarkkailua (tai miksi tätä jonkin taajuusalueen jatkuvaa monitorointia nyt kutsutaankin) ja onko siinä yhteydessä tarvetta muuttaa tai tarkentaa niitä sääntöjä joita tässä yhteisössä nimeltä SDXL olemme sopineet noudattavamme.
Ja oli lopputulema tästä keskustelusta mikä tahansa, niin en aio äänestää jaloillani. Aion pysyä jäsenenä hamaan loppuun asti - kummalle se sitten ensin koittaakin, liitolle tai minulle ;-)

73 de PUL