Re: [DX] Vielä moonbounceista FM:llä

Tässä keskustelussa on nyt kyllä unohtunut kaksi oleellista asiaa.

FM-signaalin luonne: Siinähän ei ole taajuustasossa löydettävissä
erityistä kantoaaltoa, paitsi jos lähetintä ei lainkaan moduloida. Jo
stereoapukantoaalto tai RDS hajoittaa spektrin niin perusteellisesti,
ettei SSB-vastaanottimella lähetteen keskitaajuudella kuulu kuin
epämääräistä rutinaa.

Offsettien ja dopplerin mittauksesta ei siis kannata haaveilla. Jos
modulaatiosisältö olisi tarkoin tiedossa, voisi rankalla DSP-voimalla
kaivaa FM-signaalinkin esiin aika syvältä kohinan alta, mutta tämä on
kyllä aika lailla utopiaa harrastepohjalla.

Kaistanleveys: Tyydyttävään vastaanottoon tarvitaan 30-50 kHz
kaistanleveys, mikä tuo vastaanottimeen vastaavasti lisää kohinatehoa.
Signaalikohinasuhde huononee yli 10 dB SSB-vastaanottoon verrattuna.
CW-vastaanotossa voidaan käyttää alle 100 Hz kaistanleveyksiä, jolloin
saadaan vielä 20 dB lisää herkkyyttä.

TV-kantoaaltojen metsästys sensijaan on paljon realistisempaa puuhaa.

t. Arto