Re: [DX] Vielä moonbounceista FM:llä

Mielestäni tässä asiassa kannattaisi edetä kokeillen ja tutkien
aikaisempia saavutuksia.  Radioamatöörit ovat workkineet Kuu-
Qsoja 144 mHz alueella jopa alle 1 kW teholla, mutta voimakkailla
suunta-antenneilla ja cw/ssb-modella.
Sattumanvarainen antennien suuntaaminen Kuuhun ei varmasti tuota
tuloksia.
Ehkä ensin kannattaisi kokeilla riittääkö vastaanottimen herkkyys
UHF-tv-asemien vastaanottoon.  Ne ovat nimittäin todennäköisimpiä
asemia Kuun kautta.  Yhdysvalloissa isoimmat UHF-tv-asemat lähettävät
jopa 4000-5000 kW teholla, Euroopassakin tuollaisia 500 kW-2000 kW
asemia on paljon.  Esimerkiksi Taivalkosken ja Lapuan tv-asemat,
joita on vastaanotettu Australiassa, ovat 600 ja 1000 kW.  Kun
tällaisen myllyn antenni osoittaa kohti Kuuta, teho on riittävä
heijastuakseen takaisin Maahan.
Perusongelma dx-puolella on se, että vain vastaanottopään
antennin voi suunnata Kuuhun.  Radio- ja tv-asemien lähetysantenneja
ei suunnata Kuuhun, elleivät ne satunnaisesti osoita Kuun suuntaan.
Tämä voi kuitenkin tapahtua Kuun nousun ja laskun aikaan, jolloin
Kuu on noin 5 asteen korkeudella horisontista lähetinantennista
katsottuna.  Edellytyksenä on vielä se, että Kuun suunnassa ei ole
vuoristoja eikä korkeita rakennuksia tms.  Kuun nousun ja laskun aikaan
voi avautua noin puolen tunnin ikkuna, jolloin Kuuhun suuntautuva teho
on riittävä.
Suomea ajatellen pitäisin todennäköisimpänä Yhdysvaltain ja Kanadan
itärannikon UHF-tv-asemia.  New Yorkissa, Atlantassa, Floridassa ja
Bostonissa on useita 4000-5000 kW UHF-tv-asemia, joiden kanavia voi hakea
FCC:n nettisivuilta.  Nämä asemat on todennäköisesti sijoitettu kaupunkien
länsipuolelle, jolloin itään Atlantin suuntaan Kuun nousun aikaan
voi suuntautua riittävä säteilyteho.
Summittainen yrittäminen on turhaa, mutta Kuun nousu- ja laskuaikoja
voi laskea.  Netissä on tarjolla useita ilmais- ja demo-ohjelmia, jotka
laskevat Kuun nousu- ja laskuaikoja koordinaattien perusteella, ks. esim.

http://www.stargazing.net/astropc/
http://www.skymap.com/

Tiedot Kuun perigeumista ja apogeumista puolestaan löytyvät esim.
Ursan vuosikirjasta Tähdet 2005.
Näillä tiedoilla voi laskea milloin Kuu nousee Atlantin suunnassa
Bostonissa tai New Yorkissa.  Tällöin Kuu on Suomessa jo melko korkealla,
joten antennin suuntaaminen sinne on helppoa.
Entä sitten radioasemat 87,5 - 108 mHz?
Ehkä, tai sitten ei.  Teoriassa kyllä mahdollista, mutta esteet
taitavat olla vuoren korkuisia.  Ensimmäinen ongelma on lähetysteho.
FM-asemien tehot ovat maksimissaankin vain 1/10 UHF-tv-asemien
tehoista.  Toisaalta Yhdysvaltain ja Kanadan itärannikolta löytyy
useita 100 kW asemia, ja Yhdysvalloissa on muutama asema, jotka
lähettävät jopa yli 200 kW teholla, esim. WOOD-FM MI 105,7 MHz
265 kW ja WOMC-FM MI 104,3 MHz 190 kW.  Irlannissa ja Iranissa on
useita 190-400 kW FM-asemia.
Toisen ongelman muodostaa vastaanottopään antenni.  Todd Emslie on
vastaanottanut UHF-tv-asemia Kuun kautta 75-elementtisellä UHF-
yagilla, mutta kuka rakentaa 75-elementtisen FM-yagin?  Rakennus-
vaiheessa naapurit saattavat jo kysellä onko mielenterveydellisiä
ongelmia 8-)
Käytännössä ainoa menetelmä taitaa olla useiden yagien kerrostaminen,
2-4 yagia voisivat jo tuottaa melkoisen herkkyyden.
Toisaalta vaihtoehto olisi rakentaa helix-antenneja ja kerrostaa niitä.
Googlesta löytyy hakusanalla helix vaikka kuinka paljon rakennusohjeita.
Luulen, että tämä taitaa olla tämän kevään rakenteluprojektini.
Tätä antenniahan voi käyttää sitten myös tavallisessa FM-
kuuntelussa, jos EME ei tahdo onnistua.

JM