VS: [DX] Pistelaskusta vielä kerran

Heh, keksitään vaan lisää rankkeja ja RM:n nimeksi
muutetaan Rankkimaailma :-).
Jos kerran Alpo sanoo mielipiteensä, niin kyllä minäkin.

1) Olen mieltä, että Suomen SW/MW/LW/FM yleisradioasemat
voidaan huoletta ottaa pistelaskennan piiriin. Rukataan sitten
vaikka tuota kiveen hakattua "DX-kuuntelulla tarkoitetaan ulkom...".
Tietysti tämä pitää tehdä takautuvasti, niin että ne, jotka ovat
olleet kaukaa viisaita ja raportoineet aikanaan kaiken minkä
kuulevat, saavat ansaitsemansa pisteet.

2) Piraatit. Piraatitkin ovat yleisradioasemia, mutta niitähän
ei aiemminkaan ole laskettu pisteasemiksi, eikä niin tule tehdä
nytkään (en puhu nyt Oolannista). Terve järki yleensä kertoo,
mikä asema on piraatti. Vaan ei aina. Tuo Kanarian Gospel on
piraatti, kunnes toisin todistetaan (vaikka sen mielelläni lokaankin
Afrikka-lokiin). Monet perulaiset lyhyillä ovat piraatteja, mutta
siihen asiaan ei kukaan tunnu ottavan kantaa, miksiköhän.

3) Erikoisasemat. Mielestäni laillinen asema, joka lähettää
yleisradio-ohjelmaa (vaikkakin lyhyen aikaa) jonkinkokoisen yleisön
kuultavaksi, on pisteasema. Näinhän on jo esim. AFN USB-asemat,
Argentiinan armeijan General Pachecon asema, St Helena,
Turkin Meteo ja mitä niitä nyt onkaan. Gambian Syd sattuisi samaan
saumaan mukavasti, samoin Belaruksen armeijan releoinnit. Bangkokin
Meteo ei enää vuosiin. Tässäkin tapauksessa kukin asema on
aina tarkasteltava tapauskohtaisesti.

4) Maapisteet. Mielestäni nykyiset säännökset ovat kohdallaan.
Etäisyys emämaasta -kriteeri on ok. Toisaalta hiukan liberaalimpaa
tulkintaa kaipaisin eräiden erikoisalueiden suhteen. Pohjois-Kypros
oli jo lupaava päätös. Aikoinaan olivat omia maitaan (jonkin aikaa)
mm. Biafra ja Katanga. En tarkkaan muista perusteita näille.
Nykyään tällaisia "erikoisalueita" ovat mm. Somaliland (Hargeisa)
Etelä Sudan ja Moldovan Pridnestrovye. Nehän ovat olleet
"separatistien" käytännössä hallitsemia jo vuosia.
Toisaalta pari kummajaista on nykyisessä maaluettelossa. Monacon
maapisteen antaa Ranskan valtion alueella olevat asemat.
Vatikaanin maapisteen antaa sekä itse Vatikaanin alueella oleva
asema että "enklaavi" SM di Galeria. Näiden kahden "korjaaminen"
nostaisi Monacon maapisteen arvoon arvaamattomaan, samoin
itse Vatican Cityn maapiste nostaisi osakkeitaan :-).

Olisihan noita, mutten juuri nyt muista enempää.
Keskustelu on mielenkiintoista, toivottavasti jotain myös
laskennassa muuttuu...
JSA