[DX] Mietteita: Online Log, FM, Clusive.

[DX] Mietteita: Online Log, FM, Clusive.

Hajanaisia huomioita. Enempään en ehätä. Maailmassa on
muitakin taisteluita kuin DX-sodat, ja niihin muihin minun
panostani vaaditaan tällä hetkellä enemmän. Suvussa on
myös yksi jäsen kuolinvuoteellaan, mikä aiheuttaa suurta
vaivannäköä minulle.

1. Online-loki on hyvä asia, joka on piristänyt lokausaktiviteettia
ainakin hetkellisesti. Näin kävi tosin myös LOKI-ohjelman kanssa,
jota DX-väki ei lopulta ikinä suostunut ottamaan omakseen.
Toivottavasti Online Log menestyy paremmin.

2. Karu kokemus todistaa että DX-kansa lokaa sillä menetelmällä
millä itse haluaa silloin kun itse haluaa. Lähtökohtaisesti
individualistinen DX-harrastaja ei useinkaan pakottamiseen suostu
sillä aina on olemassa helpompi vaihtoehto: jättää kokonaan
lokaamatta, koska

3. Kaikkinainen lokaaminen on jyrkästi vapaaehtoista.

4. Online-login lokauksissa joudun jatkuvasti rutiininomaisesti
lisäämään käsin lokaus lokaukselta Clusiven (ja sitä kautta
Radiomaailman) joka numeroon seuraavat asiat:
- maatunnukset oikein (muutamat nimimerkit heitän jonakin
päivänä tykkänään limboon, jos suivaannun vielä kylliksi. :-P)
- asemien nimet oikein
- asemien paikkakunnat oikein
- asemien osavaltiotkin joskus on väärin
- ja tietysti asemat ovat välillä väärissä maanosissa, enkä
tarkoita tällä mitään unideja enkä clandestineja.
Virheitä jää jäljelle etenkin vuodenvaihteen keliputkien takia.

5. Näistä online-login ja ei-online-login korjatuista lokauksista
toimitetaan täällä Clusivessa lokitoimittajille RTF-muotoinen
koosteloki useamman Clusiven lokauksista Radiomaailmaa varten.
Siihen pohjautuu Radiomaailman lokit.

6. Online-login ote toimitetaan html:llä joka ei kelpaa suoraan
lehteen, vaan joudun jälleen niinikään käsin lisäämään
sarkainmerkit. Kun taltioin alkuperäisen html-dokumentin txt:ksi,
taajuuden, päivämäärän ja kellonajan välillä ei ole minkäänlaista
erotinmerkkiä, vaan ne kulkevat yhtenä rimpsuna.

7. Olen esittänyt toivomuksen, että maatunnukset voitaisiin
standardisoida valitsemalla esim. maa valikosta. Tämä
yhdenmukaistaisi asioita myös tilastoja varten.
Olen esittänyt myös toivomuksen, että lokiote olisi
muotoilultaan sellainen, että taajuuden, päivämäärän ja
kellonajan välillä olisi erotinmerkkinä edes välilyönti.
Nämä perusasiat olisivat hyvä olla kunnossa ennen kuin
online-lokaamisen pakollisuutta voidaan ajatella. Kehitystyö
toki jatkuu, ja sekin on hyvä asia.

8. Olen julkaissut kesä-Clusivessa takavuosina huomion-
arvoisimpia erittäin valikoituja FM-lokauksia yleisen
mielenkiinnon vuoksi. Sen enempään en usko yltäväni.
Pahoittelen. Mutta tässä on tärkeimpänä syynä FM-alan
asiantuntemattomuuteni. Tästä syystä en myöskään ole
oikea henkilö korjaamaan enkä ruotimaan FM-lokauksia
niiden edellyttämällä nopeudella ja määrällä pitkin kesää.
Mutta eikö tätä varten ollutkin juuri Online Log?

9. Jos FM-lokauksia julkaistaisiin Clusivessa laajemmassa
mitassa, olisi paikallaan julkaista lehdessä myös FM-uutisia.
Kukahan ne toimittaisi, kun ei muillekaan uutispalstoille
ole riittävästi aktiiveja tekijöitä?

10. DX-kuuntelualan julkaisun merkitys ja tarkoitus on tarjota
toimitettu, suodatettu katsaus tapahtumiin siten että kaikki
olennainen informaatio on saatavilla yhdestä lähteestä ja
käytettävissä nopeasti kuuntelutilanteessa. Se sopii niille
jotka sellaista haluavat. Jos tekijöitä ei ole riittävästi, on
selvää että julkaisun onnistumisen mahdollisuudet hupenevat.

Palaan tuumiskelemaan Havukka-aholle ja toivottelen kaikille
erittäin kelikästä kevättä, vaikka maapallon magneettikenttä
illan dokumentin mukaan onkin heikkenemässä ja kääntymässä
ympäri.
73's
JLN