Re: [DX] Es arvoitukset tuskin selviavat...

Re: [DX] Es arvoitukset tuskin selviavat...

Hei,

En tiedä onko tällä palstalla noteerattu mutta Britit saivat (taas kerran)
nauttia mahtavasta TA-avauksesta 25.6.2007. Oli kai ihan lähellä ettei keli
noussut FM:lle saakka kun korkein havaittu oli A6 eli 83MHz. Avauksesta
löytyy tarkemmin seuraavasta linkistä:

http://www.ukdx.org.uk/tv/canada_es.htm

Onko tosiaan niin, että Double Hop ja Multi Hop Es etenee vain heijastuen
veden päällä?

Olen itse kuullut FM:llä todistetusti usean hypyn Es:ää Libanonista ja siinä
tapauksessa lienee heijastava pinta Musta Meri. Kuitenkin Suomesta on
tänäkin vuonna kuultu FM:llä Espanjaa ja olen itsekin 2-3 kertaa kuullut
mutta aina ovat jääneet kokemattomuuttani tunnistamatta. Tässä välissä ei
heijastavaa vesipintaa kuitenkaan ole, joten ne ovat sitten kuitenkin Yhdyn
Hypyn Es:ää vai jotain muuta tyyppiä Es:ää kuten pilvestä pilveen?

Pohdiskelee.

Jouko (KOJ)