Re: [DX] Auringon aktiiviteetti noussut

Viimeiset 10 vuoden aikana trendi on ollut selvä. Tämä auttaa myös ilmaston
lämpenemista, ettei ainoastaan voidaan laittaa sen hiilidioksiidin lisäämisen
piikkiin. Kovia kavereita tuolla Oulussa (PUDXK:n ohella) jotka ovat tutkineet
ko. asian.
Pistäisin vielä vähän sen piikkiin että EU-asemat nykyään lähettävät kovilla
tehoilla ja öisin. Myllyt kuten NRK-1314 ja YLE-963:n sulkemiset tietenkin
auttavat tilannetta parempaan suuntaan koskien heikkojen tasataajuuksien
aukeaminen.
Toisaalta ei tulisi aliarvioida kuinka lähetyskaluston kehitys on vaikuttanut
kuuluvuuteen. Nytkin voi joku asema pulpahtaa esille erityisen voimakkaasti kun
se lähettää viallisella ei-säädetyllä kalustolla, vrt. UK RSL asemat. Varsinkin
verrattuna 30-50-lukuun tämä asia on paremmin hallinnassa tänä päivänä.

POS