Re: [DX] Kimppa QSL vs. henkil ö kohtainen QSL

Re: [DX] Kimppa QSL vs. henkil ö kohtainen QSL

Taisin kirjoittaa hieman epämääräisesti tämän perustelujutun. Toki perustelut ovat olemassa ja on tehty aikanaan, mutta niitä ei tavanomaisesti enää tarvita tai käytetä, jos esim. viitataan nykyisin voimassa olevaan lakiin tai sääntöön. Perustelut kun on tehty jo lakia ”laadittaessa” ja löytyvät esim. Hallituksen esityksistä tai valiokuntien lausunnoista.  Joka lainkohdan voimassaolon oikeutusta ei melkoisella varmuudella joka päätöksessä perustella (erikseen), etenkin jos laki on tältä kohdin helposti ymmärrettävissä ja sovellettavissa. Olen toki oikeusteoriani lukenut (Aarnio/Niemivuo).

Tulkintani on siis, että koska raportoinnin henkilökohtaisuudella enemmistön käyttämänä on pitkät perinteet tätä asiaa ei tarvitse enää (erikseen) perustella. Vaikka asiaa ei ehkä ole kirjattu mihinkään sääntöön, on se muodostunut voimassa olevaksi käytännöksi. Ja perusteluilla ei ole vaikutusta säännön voimassaoloon. Se, että joku vähemmistö ottaa jonkin muun tavan käyttöön ja tätä ei ole virallisesti yhteisön puolesta hyväksytty, ei välttämättä tee uudesta metodista hyväksyttävää. Toki henkilökohtaisuuden voimassaolon varmistaminen on järjestettävissä … kysely jäsenistölle tai liiton hallitukselle (tai ALT:lle, jolle asia olisi pitänyt kuulua!), onko raportointia pidettävänä heidän mielestään henkilökohtaisena. Aikanaan esim. liiton puheenjohtaja oli kirjoituksessaan (Radiomaailma) tätä mieltä. Mutta enemmistön ääni voittakoon ja asia voi hallitus vahvistaa. Turhaa tästä on käydä keskustelua sen pidempään.

Ks. vastaukseni JMS:lle tällä palstalla. Käymme keskustelua väärästä asiasta: ”vastauksen tulee olla henkilökohtainen”. Lienet itsekin sitä mieltä, että vastauksen todella tulee olla henkilökohtainen, mutta tässä käymmekin keskustelua raportoinnista, emme vastauksesta. Kimpparaportoinnissakin vastaus lienee henkilökohtainen, ks. myös esim. nykyiset asemalaskennan ohjeet: ”Kuuntelijan on oltava selvillä lähettämistään (esim. releasemaraporteista) niin, että hän pystyy luotettavasti selvittämään mihin raporttiin vastaus on saatu.”

Kimpparaportin sisältö voi toki olla lähes sama … ei siis sama … kuin henkilökohtainenkin. Mutta kysehän ei ole pelkästään tästä – vaan myös metodista, jolla raportti kootaan ja tehdään. Eli ns. valmistavasta vaiheesta. Klipeistä valitaan siis paras – ryhmätyötä? Tätä ennen on jo tehty ryhmätyötä aseman kuuntelussa nauhalta (nauhoilta) ja identifioinnissa – olettaisin. Muutenhan on melko vaikea saada yhteistä raporttia aikaan. Mutta olen toki valmis hyväksymään kimpparaportoinninkin ”pitkin hampain” siten, kuin olet sen esittänyt (siis vain raportin teko). Mutta kaikki eivät ehkä käytä samaa tapaa … eli tämän vuoksi monia muitakin ”vapauksia” olisi hyvä hieman rajata pistelaskusäännöissä. Painotan toki sanaa ”hieman”.

Mutta tämä keskustelu alkaa mennä (kohta) jankkaamiseksi oikeustieteellisten hienouksien (?) kera. Ja kun JMS:n mukaan tätä palstaa ei lue kuin vähemmistö, keskustelua on turha jatkaa. Me olemme kummatkin eri mieltä ja perustelemme sen eri tavalla – ja toisen perustelut ovat omasta mielestänne heikohkoja. Mutta Sinä tai minä emme tästä päätä vaan aivan joku muu. Mielestäni joku kompromissi ajatustemme välillä on toki löydettävissä … sovitteluahan siellä oikeudessakin käydään. Ja tästä taidamme olla samaa mieltä: nykyisten ongelmien ja erimielisyyksien syy on sääntöjen puute. Muistelen että aikanaan prof. Salonen teroitti sopimusoikeutta luennoidessaan, että riitoja ei yleensä synny siitä, mitä on sovittu vaan siitä, mitä on jätetty sopimatta. Tämä taitaa päteä tässäkin kohtaa erittäin hyvin …

Asiasta ei siis tämän pidempään.

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.