From: "Ilkka Martikainen" <ilkka.martikainen@xxxxxxxxxxx>
To: "'Suomalaisten DX-lista'" <dx@xxxxxxxxxxxxxxxx>
Sent: Wednesday, December 07, 2011 10:38 AM
Subject: Re: [DX] Koksin maadoitus

Vielä Veli-Matille lyhyesti: jäin illalla miettimään tuota kuvaa 2-29.
Jos Beveragen vastaanotinpään sovitusmuuntaja tehdään galvaanisesti
erotettuna (esim. ns. "kaksireikäinen" runko) kuvan G -tapaus voisi
hyvinkin onnistua. Tällöin muuntajakytkentä ei vaadi "maata".
Koaksiaalia ei siis maadoiteta täällä - maadoitetaan vain tuo
sovitusmuuntajan ensiöpuoli (toisio => syöttöjohto). Ja tällöin
syöttöjohto maadoitetaan vain vastaanotinpäässä. Toki suosittelen sinne
hyvää common mode -suodinta lisäksi.

Ja Rollelle: tuossa Devolderen kirjassa kuvassa 7-74 esitetään oikean
päätevastuksen arvon nostavan etu-takasuhdetta jopa 14 => 27 dB. Kuvassa
7-76 on taulukko Beveragen impedanssista (=päätevastus) ja esim. 1 mm
lanka 0,5 m korkeudella antaa laskennallisen tuloksen 460 ohmia. 1 mm
lanka 1,5 metrissä = 530 ohmia. Maan ominaisuudet myös vaikuttavat -
ehkä 10-30 % virhemarginaalilla. Mutta mittaamalla toki saadaan
tarkkakin arvo selville!

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.