Re: [DX] (FM) No kah...

Vertikaali- vaiko horisontaaliantennilla?

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.

LÃhettÃjÃ: DX [mailto:dx-bounces@xxxxxxxxxxxxxxxx] Puolesta jari lehtinen
LÃhetetty: 16. toukokuuta 2014 14:24
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] (FM) No kah...

En rohkene puhua korrelaatiosta, mutta havainto jonka olen useasti pannut merkille.

Tavallisissa olosuhteissa Padasjoella "tavallinen" Raadio Elmar 91.7 kuuluu kohinan pinnassa pitkià aikoja. Sità voi ohjelmakuunnella kevyesti. Satunnaisesti  se feidailee tietysti pois.

13.5. Es-kelien aikana Elmar kuului aivan halvatun huonosti tai ei ollenkaan. Ei ollut edes ensimmÃinen kerta Es-kelien aikana. Ja ei, en tarkoita nyt ollenkaan sitÃ, ettà vahva Es-signaali blokkaa totta kai heikon signaalin sen kuuluvuusalueen ÃÃrilaidassa. Tarkoitan sitÃ, ettà tyhjÃllÃkÃÃn taajuudella Elmarista ei tullut pÃivÃn aikana minkÃÃnlaista havaintoa muulloin kuin Es-kelien vÃlillÃ. Elmar kuului aamupÃivÃllÃ, kun kelit eivÃt olleet vielà alkaneet, iltapÃivÃllà sen tunnin aikana jolloin Balkan-keli muuttui Don-keliksi, ja jÃlleen myÃhÃÃn illalla kun Don-keli alkoi hiipua.

Nyt kun olen ensimmÃistà kertaa kyennyt toteamaan asian tallenteilta, niin ne verifioivat sormenpÃÃtuntumani. 91.7:llà ei tule Es-asemia kaiken aikaa, mutta Elmarista ei kuulu silti pihaustakaan.

EpÃtieteellisen seuran puolesta,

JLN