-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: dx-bounces@xxxxxxxxxxxxxxxx
[mailto:dx-bounces@xxxxxxxxxxxxxxxx] Puolesta Ilpo J Leppänen
Lähetetty: 30. marraskuuta 2011 23:22
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Taajuustarkkuus

Minä voisin puolestani tehdä joskus jutun noista oskillaattoreista
alkaen
peruskideversioista ja vaikka päätyen vetymaseriin.
Näiden todellisia tarkkuusluokkia ja vaikkapa hintojakin voisi
vertailla.

Kideoskillaattoreissa ja uuneissa on muutamia mielenkiintoisia seikkoja
jotka vaikuttavat tähän taajuuden stabiilisuuteen. Ja siinäkin on
erotettava lyhyt ja pitkäaikainen. Eräänä esimerkkinä se, että kide
pitäisi
aina vanhentaa ennen   käyttöä. Sen stabiilisuus kun paranee kun se on
pitkään käytössä ja sen tulee olla siis koko ajan päällä. Voidaan sanoa,

että 10 vuotta käytössä ollut kide on hyvä ja jos siitä sitten virrat
katkaistaan niin vie taas jonkun aikaa ennenkuin se saavuttaa saman
stabiilisuuden. Tämä stabiilisuuden paraneminen johtuu mm.
valmistuksessa
kiteen sisään jääneiden hiukkasten kiinnittymisestä pikkuhiljaa
kidekotelon
seinämiin niin, ettei sisällä ole pidemmän ajan kuluttua irtonaisia
hiukkasia.
Hyvin monissa mittalaitteissa on tämänkin takia oskillaattori aina
päällä
jos johto on seinässä ja kideuunikin vaatii aina reilun lämpenemisajan
joka
tapauksessa.

En ole pitkään aikaan kirjoittanutkaan mitään Radiomaailmaan -
kotisivuille
kun on niin helppo vääntää juttua ja päivittää vaikka joka päivä - kuten

olen muutamalle sivulleni välillä tehnyt.  Ja on jäänyt lähes
unohduksiin
tämäkin asia....
Tietysti muitakin aiheita löytyy vaikkakin suurin osa viime aikojen
tekemisistäni on käytännössä julkaistuna kotisivuillani ja Youtubessa.

73,s IJL

> [...]
>onneksi kamerassa tallessa.
>Joten voisit ehkä varata aiheen minulle ... yritän muistella, mitä olen
>viime keväänä ja kesänä kirjoittanut. Kevääseen mennessä valmis (!!!)
>Tuo parempi varmuuskopiointi tulee tämän jälkeen paremmin huomioiduksi,
>kun irtokiintolevy tekee tämän automaattisesti.
>Ja muilta keskustelun osanottajilta toivoisin vihjeitä siitä, mitä
>aihepiiristä kannattaisi kirjoittaa ja tutkia. Ja joku voisi avustaa
>hieman noitten SDR-laitteiden kanssa ... kun en itse tällaista (vielä)
>omista. Kirjoittajahan ei kirjoita itselleen - vaan lukijoille!

stabiilimmaksi
>-
>5-10
>koska