Re: [DX] BBC Scotland musteni - kaipa muutkin BBC:t

Re: [DX] BBC Scotland musteni - kaipa muutkin BBC:t

Ja kannattaa lukea hesarin juttu (oliko eilinen lehti) Amazonin intiaaniheimosta, joka ei rasita itseään sellaisilla hölmöillä käsitteillä kuin esim. Numerot.
73 tk

-- alkuper. viesti --
Aihe:	Re: [DX] BBC Scotland musteni - kaipa muutkin BBC:t
Lähettäjä:	"Simo Soininen" <simo.soininen@xxxxxxxxxx>
Päivämäärä:		07.03.2007 18:31

Ehkä olemme todistamassa perinteisen radiotoiminnan lopun alkua, jostakin
luin, että konventionaalinen eetteritse tapahtuva radiolähetystoiminta
saattaa jopa joskus loppua, lähinnä sitä pyöritetään nykyisinkin monissa
maissa liki pelkästään autossaan radiota kuuntelevia varten. Äänenlaatua
yritetään vimmatusti parantaa itsetarkoituksellisesti, ihmiskorva
valitettavasti ottaa vastaan vain tietyn taajuusalueen. Kansa lataa
soittimiinsa ja tietokoneelleen haluamiaan juttuja. Lataustenkin haluttavuus
tosin laskee, koska ei ole mitään järkeä kuluttaa aikaansa
nettiradio-ohjelmien kuunteluun, koska saman jutun voi vilkaista
kirjoitettuna tiivistelmänä. Osaamiskeskusideologia on jo nyt johtanut
radio-ohjelmien tason laskuun, ne ovat eräänlaisia TV-ohjelmien huonoja
ääniraitoja. Radion pitäisi palata takaisin "radioon", esim. kuunnelmiin,
viimeisen päälle hyvin tehtyihin musiikiohjelmiin, joiden juontajien tulee
olla todella asiantuntijoita ja kaunisäänisiä sanataiteilijoita,
äänitystekniikan kaikki hienoudet on oltava käytössä. Esitelmien pitäisi
olla laadukkaaasti tehtyjä, studiossa. Mielipiteitä, analyysejä ja
kärjistyksiä. YLE Radio Suomen maakuntaohjelmat ovat oiva esimerkki
radiotoiminnan laadun romahtamisesta, kehnoääniset tyttöressukat öököttävät
jotain epäselvää monotoonisella ja sävyttömällä nykysuomella
jonninjoutavista asioista; "äänestä maakunnan suosikkisävel".
Toivekonsertit ovat aivan toivottomia..."ihanaa, kun pääsin läpi." Todella
mielenkiintoista, paperi kahisee, äänenlaatu on surkea ja juontajat sekoavat
papereihinsa, käyttäisivät edes pahvilappusia , jotka eivät rahise.
Englannin BBC:n paikallisasemien ja kaupallisten ohjelmat ovat lähinnä huono
vitsi, huvilalla on mukava loikoilla sängyllä ja kuunnella mitä pöllöyksiä
juontajat seuraavaksi keksivät. Ongelma on myös radiotoimittajien
web-sivuille kirjoittamat ingressit, siinä journalismi uhkaavasti lähenee
nollapistettä. Ohjelmien ylitarjonta johtaa (on jo johtanut) tason
romahdukseen, koko ajanhan paasataan vain sitä kuinka valinnanvara
lisääntyy, mikä on yhtä kuin saman jonninjoutavuuden tyrkyttämistä
erilaisissa pakkauksissa mielikuvamainonnan avulla. Jinglejäkin tungetaan
eetteriin kolmen minuutin välein. Ylen Radio 1 vielä jotenkin sinnittelee,
kiitettävää luonteenlujuutta.

Seuraaksi romahtaa perinteisen televisiotoiminnan kiinnostavuus,
tietokoneelta löytyy jännempiä realityjuttuja ja seksiä kuin puisevasta,
pitkäpiimäisestä  ja sovinnaisesta teeveestä. Digiprojektilla TV kaivoi oman
hautansa. Kirja taitaa sittenkin parhaiten pitää pintansa.

QSL:n syvempi olemus on aina ollut ongelmallinen juttu, radioasema
ihmettelee, miksi sen vielä pitää joitain lappusia postitse lähettää
jonnekin Finlandia-nimiseen Filippiinien osavaltioon. Kansainvälistyminen on
jo niin pitkällä, ettei jollakin kaukaisesta maasta tulleella kirjeellä ole
mitään merkitystä tai edes mielenkiintoa.
73 SSS