Re: [DX] Parikaapelin häiriönvaimennus

No kerro minullekin miten se taajuuskäyrä lasketaan.

Suhtaudun tuohon tietoverkon signaalin vertaamiseen kyllä ihan päinvastoin
koska taso on +_2.5V, signaali on ykkösiä ja nollia, on virheenkorjausta jne.
Jännitetasot kuuntelemallamme analogisella AM-lähetteellä on minimissään
mikrovolttitasoilla.

 Modernimmilla kaapelirakenteilla mahdollistetaan datasiirron nopeuden kasvu.
Tällä asialla ei kumminkaan ole varsinaisesti merkitystä tässä vertauksessa
mikäli kaapelin siirto-ominaisuudet ovat kohdallaan kuunneltavalla
taajuusalueella.

 Kaikesta huolimatta sopivassa paikassa voi häiriöpiikkien taso olla hyvinkin
korkea verrattuna kuunneltavaan signaaliin.
Ja on koko ketjun ominaisuuksien suhteen merkittävää saada ne pelistä pois
mahdollisimman aikaisessa vaiheessa.
On myös huomattava riittävän häiriötason vaikutus kuunneltavan taajuuden tai
taajuusalueen ulkopuolella. Se voi pahassa tapauksessa muodostaa
sekoitustuloksia kuunneltavalle taajuudelle eli se voi kuulua kohinatason
nousuna

Jos halutaan lisäksi verrata "vanhanaikaisten lähetelajien" ja nykyisten
eroja
niin digitaalisilla lähetelajeilla voidaan saada ihan virheetöntä viestiä
kohinatason alapuolella perille.  Alan miehet tietävät minkälaisilla
menetelmillä voidaan saada useimmiten digitaalisignaali läpi virheettömästi
vaikka sitä tahallisesti häirittäisiinkin.

Näin ollen AM-signaalin laadukkaana perille saaminen on paljon tärkeämpää
jotta
siitä saadaan tolkkua kuin digitaalisesti siirretyn oli se sitten radio - tai
tietoverkkodataa.

73,s IJL