Date: Thu, 06 Feb 2014 11:34:00 +0200
From: Jouni Keskinen <jouni.m.keskinen@xxxxxx>
To: Suomalaisten DX-lista <dx@xxxxxxxxxxxxxxxx>
Subject: Re: [DX] Kimppa QSL vs. henkil ö kohtainen QSL

On 6.2.2014 11:05, Jarmo Havukunnas wrote:
> [...]
> kappaletta olen valmis allekirjoittamaan.
>
> Sitten kun menit ?asiaan? totesit vain oman mielipiteesi, etkä vastannut
> esittämääni kysymyksiin. Jäin edelleen kaipaamaan sitä perustetta, miksi
> QSL-vastauksen tulee olla henkilökohtainen, ja millä tavalla
> kimppavastausten laskeminen rankkiin aiheuttaa ?loogisia ongelmia ja
> eriarvoisuutta?? Ja miksi se raja pitää vetää juuri tuohon? Ei kai me
> nyt ihan hatusta temmota viivoja sinne tänne? Tuo sinun ja Jounin
> mielipide on tullut nyt useammassakin viestissä selväksi, mutta kai
> teillä joku asiallinen perustekin on mielipiteenne taustalla?

Minä vastasin kysymykseesi ja perustelin mielipiteeni 5.2.2014 23:26
listalta tulleessa viestissäni. Sen jälkeen keskustelu taas levähti itse
asiasta, eli kysymyksesta QSL:n henkilökohtaisuudesta. Jos niin
fundamentaalia pistelaskun perustaa ollaan muuttamassa, niin sitten
nimenomaan muuttamiseen tarvitaan vankat perusteet. Ei muuttamatta
jättämiseen.

> Tässä kannattaa pitää mielessä, että kyse ei ole kimppakuuntelusta. Olisin
> täsmälleen samaa mieltä kanssasi Jouni siinä tilanteessa, että asemaa
> kuunnellaan ryhmänä yhdellä vastaanottimella ja sitten raportoidaan se koko
> ryhmän nimissä, jolloin yksi kuuleminen muuttuisi kolmeksi. Mutta kun
> lähtökohta on se, että kuulumisia on kolme, kukin kuuntelija kuulee aseman
> itsenäisesti omilla erillisillä laitteillaan, niin en saata ymmärtää, miten
> yhteinen raportointi näivettää kolmen kuuntelijan itsenäisen
> kuuntelusuorituksen yhteen pisteeseen oikeuttavaksi.

Jos kuulumisia on kolme, minä en oikein ymmärrä miksei tuollaisessa
tilanteessa jokainen kuuntelija voi lähettää omaa raporttia?
Perusteluksi ei oikein riitä se, että asema innostuu vastaamaan vain
ensimmäiseen raporttiin ja muut jäävät ilman vastausta, koska näinhän
käy koko ajan muutenkin kun sopivilla keleillä joku uusi asema kuullaan
yhtä aikaa monen kuuntelijan voimin. SDR-vastaanotinten tulo
peditioneille on johtanut uudenlaisiin ongelmiin, joita ei aikaisemmin
ole tarvinnut miettiä, mutta pidän kimppa-QSL:ien rinnastamista
henkilökohtaisiin QSL:iin vähän kyseenalaisena ratkaisuna noihin ongelmiin.

Jouni