[DX] Pistelasku - konkretiaa peliin

MWE wrote:
> Itsekään en kaikkea pistelaskusta ole sisäistänyt, kun ei tuo
> AM-kuuntelupuoli ole laajemmin kiinnostanut. Euroopan
> laskemisen sanotaan olevan hyvin pitkälle samankaltaisen
> FM-laskennan kanssa. Mitä se sitten tarkoittaa käytännössä?
> Kuka osaa kertoa, mitä eroja Euroopan laskemisella on
> FM-asemien laskentaan?

Markon varsin pätevän alustuksen jälkeen laitan FM-QSL-palstan nykyisen
toimittajan ominaisuudessa alle DX-kuuntelijassa 6-7/1987 julkaistut
Timo Leponiemen FM-pistelaskentaohjeet. Toivottavasti joku löytää myös
ne kaivatut Eurooppa-pistelaskennan ohjeet jostakin, niin päästään
vertaamaan. Nämä voinee laittaa myös SDXL:n nettisivulle, jos (ja
toivottavasti kun) pistelaskuohjeille perustetaan oma weppisivu. Siis:

FM-pistelaskenta

Pistelaskennan pääperiaatteet FM-QSL-palstalla:

1. Jokainen itsenäinen radioasema ja radioyhtiöiden eri ohjelmaverkot
antavat pisteen FM-QSL-palstalla (poisluettuna Suomi). Saman yhtiön
ohjelmat tulee olla kuunneltuna eri paikkakunnilla sijaitsevien
lähettimien kautta.

2. Lisäpisteitä voi saada alue-, paikallis- tai niihin rinnastettavista
ohjelmista (myöhemmässä tekstissä ”paikallinen ohjelma”). Ensimmäinen
paikallisesta ohjelmasta saatu vastaus korvaa FM-QSL-palstalla ko.
ohjelmaa välittävän ohjelmaverkon pisteen. Jos kahta tai useampaa
paikallista ohjelmaa välitetään saman lähetinpaikkakunnan, mutta eri
lähettimen kautta, annetaan molemmista oma piste (paikalliset ohjelmat
katsotaan toisistaan riippumattomiksi). Saman lähettimen kautta
välitetyistä paikallisista ohjelmista voi saada enintään yhden pisteen.

SDXL-Rankissa pisteen antaa:
Kun FM-palstan asemia ilmoitetaan Rankkiin, noudatetaan normaaleja
EU-BS-IB-AF-AS-pistelaskutapoja.

Jos asema on verifioituna myös AM:ltä, lasketaan AM- ja FM-asemien
pisteet SDXL-Rankissa samaksi pisteeksi, joka ilmoitetaan
maanosakohtaisella sarakkeella.

---

Eli siinäpä nuo pähkinänkuoressa. Joitakin mielenkiintoisia
"sovelluksia" tuli heti mieleen noita lukiessa. Esimerkiksi seuraavilla
kunnon Turkki-keleillä FM-miehet voisivat raportoita ison kasan TRT:n
eri lähettimiä. FM-QSL-palstalla ei niistä pisteitä saisi, mutta
rankissa jokainen eri Aasian puolella oleva lähetinpaikka tuottaisi oman
rankkipisteen!

Tuo tuollaisena teoreettisena heittona. Joskus tosin AM- ja FM-asemien
toistensa korvaavuus ja Rankki-pisteiden laskenta muodostaa
konkreettisempia ongelmia. Sanotaan vaikka että raportoin viime kesänä
britti Viking FM:n FM:ltä. Lisäksi minulla on AM:ltä Viking Radion QSL
joskus 1980-luvun lopulta. Olenko raportoinut kaksi eri asemaa, jotka
antavat omat pisteensä? Vai tulkitaanko Viking FM:n korvaavan vanhan
Viking Radion pisteeni vähän niinkuin paikallisohjelman tapaan, jolloin
minun pitäisi raportoida AM:lta uudestaan Viking Radion nykyinen
perillinen (lienee joku Gold/Classic väännös?) saadakseni toisen
pisteen? Sääntöjen mukaan Rankki-pisteitä laskiessa tässä pitäisi
vissiin noudattaa Britti-palstan pistelaskuohjeita eli mitäs mieltä olet
JMN ;-)? Itse olisin kallistumassa jälkimmäisen vaihtoehdon kannelle
(=Viking FM korvaa Viking Radion).

Jouni