Re: [DX] SDXL:n pistelasku-oma summa´summarumini

Re: [DX] SDXL:n pistelasku-oma summa´summarumini

Kiitokset JSA selväjärkisestä kommentista tähän jälleen kerran
ylikiehuneeseen keskusteluun. Kun vaaditaan pistelaskun
"yksinkertaistamista", niin pitäisi ensin hyvin tarkkaan perustella ja
analysoida mitä tällä tarkoitetaan. JSA tuossa palautti mieleen Euroopan
pistelasku-uudistuksen motiivit ja logiikan vuosien takaa ja ne ovat
mielestäni edelleen täysin relevantit. Olen pitkälti samaa mieltä myös
siinä, että ne voisi jopa ulottaa Euroopan ulkopuolelle (ja kas kummaa,
taas kaikkien maanosien pistelaskun logiikka olisi samanlainen!).

Oli pistelaskun logiikka mikä hyvänsä, aina tulee olemaan
tulkinnanvaraisuuksia. Asemat vaihtavat nimeään, ketjuuntuvat,
lähettimet vaihtavat omistajaa jne. Nämä on jokatapauksessa selvitettävä
tapaus kerrallaan. Kuitenkin näitä hankalia tapauksia on lopulta hyvin
pieni murto-osa ja ne aiheuttavat päänvaivaa lähinnä QSL-palstojen
toimittajille.

Olennaista edelleen olisikin saada nykyisen pistelaskun logiikka
esimerkein kaikkien nähtäville. Vasta tätä kautta voi järkevästi lähteä
   miettimään nykysysteemin ongelmia ja alkaa hakea parannuksia niihin.

Jouni