Re: [DX] vanhat QSL:t: roksiinko?

Jorma Mantyla wrote:
> Jossain Ylen dokkarissa haastateltiin vuosi sitten Kansalliskirjaston
> edustajaa, joka varoitteli näistä uusista digitaalisista
> tallennusmenetelmistä.  Ne luovat helposti tallennuskierteen, kun joku
> formaatti vanhenee ja dataa pitää siirtää jos jonkinlaiselta levyltä ja
> asemalta uuteen formaattiin, eikä koskaan ole taetta onko uusikaan
> tallennusformaatti kestävä ja lopullinen.  Siksi Kansalliskirjasto varoo
> näiden käyttöä.  Paperi on osoittautunut luotettavaksi ja kestäväksi
> tallennusmuodoksi.  Siitä on kokemuksia yli tuhannen vuoden ajalta.
> [...]

Nuo media/formaattiongelmat digitaalisessa arkistoinnissa on kyllä
tiedostettu. Arkistolaitoksen sivulta
http://www.narc.fi/Arkistolaitos/sahkoinen/
löytyy paljon tietoa sähköisestä säilyttämisestä.

Ratkaisuna on pitkälti se, että käytetään tiettyjä standardisoituja
tiedontallennusformaatteja ja laaditaan arkistointisuunnitelma niin,
että tiedot pystytään sopivin väliajoin mahdollisimman helposti
konvertoimaan uusille medioille.

Sivuilta käy selville mm. se, että digikuvien arkistoformaatti on TIFF
(LZW-pakkaus, RGB-värit).

Jouni