Re: [DX] vanhat QSL:t: roksiinko?

Moi!

Älkää nyt loukkaantuko, mutta olen aivan järkyttynyt, koulutukseni kun on
akateeminen loppututkinto yleisessä historiassa (erinomaisin tiedoin).

Maassamme on myös erilaisia, paikallisia ja valtakunnallisia ja alakohtaisia
arkistoja  vaikka millä mitalla.
Tampereella on Trafiikki-museo, jolla näyttää tiloja piisaavan. Siellä on jo
DX-nurkkaus valmiina ja juuri
kunnostin vanhan TRIO:n lisälaitteineen sinne esille pantavaksi ja ihan
kuunneltavaksi. Haussa on vielä vanha
Telesteen pallopää piiskakeskusantenni, jotta museossa jotain signaalia
kuuluisi. Vahvistimia ja kaappeja jo on. Jos tulee vastaan joutilas
pallopääantenni mastoineen, niin ilmoitelkaa! QSListä voidaan järjestää
vaikka komea näyttely, museoväki osaa ne hommat.

Sukuun naitu haara ehti jo hävittää isoisäni valtavan
mielipidekirjoitusarkiston, mutta muutoin ehdin väliin mm. pelastamaan Elias
Lönnrotin tyttären Idan kirjeitä Italiasta. Kaikki ovat nyt varmoissa
paikoissa SKS:ssä, Kansalliskirjastossa, Valtionarkistossa, Elinkeinoelämän
arkistossa, Sotkamon kirjastossa, Kainuun Museossa jne., valitettavasti sata
vuotta myöhässä. Löytyihän sieltä romujen joukosta mm. isoisoisäni ja hänen
vaimonsa muotokuvakin pellavaan käärittynä, arvokaita ensipainoksia (jotka
pidin itselläni), 10 kiloa hopeaa (jotka jaoin sukulaisille) jne.
Ammatti-ihmiset osaavat kaiken  roudata oikeisiin paikkoihin, jopa
huolellisesti luetteloivat ne ja vievät tietokantoihin. QSL:ien yhteyteen
kannattaisi pakkaspäivinä kirjoittaa pieni tarina kuuntelutilanteesta,
asemasta, sen ohjelmista ym. muistona ajalta, jolloin vielä tehtiin ihan
oikeita radio-ohjelmia ja saatiin muutakin kuin sähköpostiviestejä.

Luokkatoverini on Heikki Kaukoranta, joka on Kansalliskirjaston
pienpainannepuolen eläkkellä oleva päällikkö, auttaa tarvittaessa:
heikki.kaukoranta(at)helsinki.fi

Enemmin tai myöhemmin tähän maahan saadaan aikaan kunnollinen IT-alan museo,
jossa DX-kuuntelulla tulee olemaan asiallinen sijansa. Eräässä
ruotsalaisessa radiomuseossa on jo ihan pelkästään DX-kuuntelulle omistettu
osasto.  Pohjanmaalle puuhataan museota, jolla on jo Koskenkorvan vanha
uimahalli varasto- ja huoltotilana, katso http://netikka.net/ieoy/index.htm
Paitapiiskan entinen studio on sinne jo pykätty, lähetinkin on, antenni
puuttuu. Olen tässä hankkeessa aktivistina mukana. Jos se joskus on äänessä,
ei siellä voimasoittolistoja soitella!

Ehkä SDXL:n pitäisi hankkia levytilaa virtuaalisille QSL-kokoelmille.
Sittenhän QSL:t olisivat kaiken kansan ihailun ja ihmetyksen esineenä.

73  SSS