From: "Jouni Keskinen" <jouni.m.keskinen@xxxxxx>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@xxxxxxxxxxxxx>
Sent: Friday, February 16, 2007 5:38 PM
Subject: Re: [DX] FM-kelejä

Vesa-Jussi Rinkinen wrote:
> Tuohon FM:n audiopuoleen... Kuinkas kapeita filttereitä porukoilla on
> virittimissään? Itselläni on molemmissa virittimissä wide=110 ja
> narrow=53.
> 53:n audio ei ole huikaiseva mutta selektiivisyysero on mieletön.

Niinpä niin. RDS:t saa tuolla kombinaatiolla sitten jo unohtaa.
Tuohan riippuu tietenkin myös siitä montako filtteriä virittimessä on.
Tyypillisellä neljän filtterin kombinaatiolla ei koskaan päästä
vastaavaan käytännön selektiivisyyteen kuin esim. kahdeksalla
filtterillä. Kaikkein kapeimmat filtterit heikentävät mielestäni
herkkyyttä ja audion luettavuutta niin paljon, että alle 80 kHz:n
filttereitä ei ole edes kiinnostanut kokeilla.

Itse olen pitänyt neljän filtterin Sonyssa 110kHz filtterit ja kahdeksan
filtterin Kenwoodiin tuupannut 4x110 ja 4x80kHz. Kenwoodin
kombinaatiolla erottelee normaalioloissa lähes kaikki asemat 0,1 megan
välein lukuunottamatta ihan voimakkaimpia paikallisia powermyllyjä.

Jouni