Re: [DX] FM-kelejä

On Fri, 16 Feb 2007, Jouni Keskinen wrote:

> filtterillä. Kaikkein kapeimmat filtterit heikentävät mielestäni
> herkkyyttä ja audion luettavuutta niin paljon, että alle 80 kHz:n
> filttereitä ei ole edes kiinnostanut kokeilla.
>
> Itse olen pitänyt neljän filtterin Sonyssa 110kHz filtterit ja kahdeksan
> filtterin Kenwoodiin tuupannut 4x110 ja 4x80kHz. Kenwoodin
> kombinaatiolla erottelee normaalioloissa lähes kaikki asemat 0,1 megan
> välein lukuunottamatta ihan voimakkaimpia paikallisia powermyllyjä.

Minulla on Icom R8500, jossa on 4x110 kHz systeemi.  Se on oikein hyvä
ja vähänkin paremmilla keleillä 0,1 MHz päässä Teiskon 60 kW myllyistä
pystyy kuuntelemaan asemia (esim. 100,0 MHz).  Lisäksi tämä kaista päästää
rds:n läpi.
Laitteessa on amatöörejä varten myös 12 kHz ja 5,5 kHz filtterit,
mutta niillä ei pysty kuuntelemaan oikeastaan kuin puhetta
amatöörialueilla.  Rds ei tule lainkaan läpi.  Tosin yksi järkevä käyttö
niillä on dx-kuuntelussa: voi tehdä tarkkoja taajuusmittauksia, ja
kesäisin toteaakin miten italot ovat usein spliteillä, mutta liekö
tuostakaan isoa iloa 8]

> Jouni

JM
Kangasala