Lyhyehkö tarkennus Re: [DX] Miksi pitää olla 'aitoa DX-kuuntelua'??

Lyhyehkö tarkennus Re: [DX] Miksi pitää olla 'aitoa DX-kuuntelua'??

> Mielestäni paras keino tappaa dx-harraste on tehdä siitä vain yhtä hyvin
> rajoitettua aaltoaluetta ja lähetysmuotoa kumartava friikkishow. Olen
> ollut kauan sitä mieltä, että dx-harrastuksen pahin uhka on
> dx-kuuntelijakunta itse. Jos haluamme, että Suomen DX-liitto on olemassa
> vielä vuonna 2010, on oltava avarakatseinen kaikkia taajuusalueita,
> kaikkia radion kaukokuuntelua ja kaikkia lähetysmuotoja kohtaan.

Siitä, että kuuntelu ja sen julkistamiskeinona tuloskuuntelu kohdistuisi
kaikkeen ajanmukaiseen radiospektriin spektrin kehittymisen myötä, eivät
pistereformisit ole varmaankaan eri mieltä. Keskustelu kuitenkin
edellyttäisi, että Classic-DX -näkökulmakin tulisi esille.

DRM:n onnistuessaan pelätään vievän MW:n elintilan ja vievän koko sen
kaistan, mikä sille on osoitettu. Ilmeisesti MW DRM koetaan
ongelmallisemmaksi kuin SW DRM.

> Joku markkinointiguru varmaan keksii keinot, miten nuoriso saadaan
> koukkuun radiomaailmaan.

Ensin ehkä pitäisi määritellä keinot, miten heidät saisi koukkuun
Radiomaailmaan.

> Tärkeintä tässä hommassa on itse "DX" eli kaukainen tuntematon signaali.
> Jokainen määrittäköön itse, mikä on kaukainen.

Se voisi olla vaikka todennäköisesti naapurikaupunginosassa oleva
OIRT-piraatti, miltä ei saa QSL:ää ja mistä Ficora on kiinnostunut
periaatteessa ja minkä lähetysajat saattavat olla omalaatuiset.

> Mitä tulee Suomi24:n keskusteluun, totean että se on lähinnä tavallisten
> radionkuuntelijoiden mellastuskenttä.

Juuri siksi siellä ei ole julkaisukynnystä eikä tasovaatimusta, vaan sitä
voi käyttää paisuntasäiliönä.

> Palstan valvonta on siksi huonoa, että en suosittele sitä dx-kuuntelun
> merkittävimmäksi keskustelualueeksi  hard-core-DX:n ohella.

Sen volyymi ei ole kuitenkaan kohtuuton, joten viestin kyllä löytää
sieltä. Merkittävyyden estää vaatimaton taso - eikö niin?

> Kaikenlainen keskustelu esimerkiksi pistelaskennasta on tervettä. Se ei
> tunnetusti ole koskaan ylittänyt kinaamisen ja riitelyn rajaa. :D

Ei, mutta jos jostain toisesta aiheesta keskusteltaisiin yhtä vapaalla
tyylilajilla, voisi laaduntarkkailu tulla nopeammin vastaan. Ennen
Mosaic-selainta keskustelut käytiin USENET-palstoilla eikä ollut
hakukoneita. Näin ollen keskustelun jatkot ohjattiin keskustelun aiheen
muuttumisen vuoksi siihen paremmin sopivalle palstalle follow-up-palstalle
ehdottamalla follow-up-palstaa. Keskustelualuetta ei nähty looshina tai
kabinettina, vaan pikemminkin eri leiripaikkoina.

OJP