[DX] Apres Moi, le deluge [Fwd: Sithin kosto]

[DX] Apres Moi, le deluge [Fwd: Sithin kosto]

Hyvää huomenta itse kullekin!

>Tervehdys kaikille,
>
>mikähän mahtaa olla tällä hetkellä suhdeluku analogisten/
>digitaalisten, radioaaltojen kautta tapahtuvien yleisradiolähetysten
>välillä? 100-1000:1?

- Mitäpä tuosta? DRM ja DABkin ovat kokeiluasteilla Britanniaa
  lukuunottamatta, missä myydään FM/DAB-radioita. Jos tehtäisiin
  hallinnollinen päätös, että analoginen lopetettaisiin niin kuin
  televisiossa niin "se on siinä". Kun EU ei etene, ottaa hallinto
  visionäärin aseman eikä jätä asiaa markkinavoimien varaan, kun ne
  eivät kuitenkaan näe päivän hintaa ja markkinoita edemmäs.

>Uusi dx-kuuntelun ulottuvuus (pannasta päässyt ) on ainakin Utility-
>asemien kuuntelu, sieltä löytyy hyviä keli-indikaattoreita myös Lada-
>miehille.

- Utility on jotenkin outo harraste. Se on sukua radioamatööriydelle ja
  tuo esiin laiteknisen näkökulman. Näin ollen se häivyttää maiden
  semanttista merkitystä ja tuo esille oikean kuuluvuuden merkityksen,
  mikä tuntuu olevan jonkinlainen kynnys huippuhumanismille. Onko utility
  ollut joskus nousussa tai vahvoilla? Miksi se pantiin "pöydän alle"?

>Samoin mwoffset-ryhmä on tuonut uutta vipinää eri puolilla
>maapalloa asuvien kuuntelijoiden keskuuteen sekä johtanut
>mielenkiintoisiin salapoliisitehtäviin. Ja vuoden asema, sekin pahus
>toimii MW:llä.

- Analoginen MW on Classic-DX:ää maailmansotien väliltä.

>Sitten, kun digitaalipuolella on jotain järkevää
>kuunneltavaa, sitä aletaan kuunnella, nythän harvat DRM-asemat
>vain häiritsevät mielenkiintoisten asemien kuuntelua.

- Juuri tämän vuoksi on erittäin vaikeaa irtautua analogisesta MW/LW:stä.
  DRM/DAB on monelle kuin PLC.

>Monelle kuuntelijalle tämä Suomi-asemien pistekiista on JUS:n
>esittämällä tasolla, kiva jos niistä saisi pisteitä, mutta ei sen takia
>kannata pelipaitaansa repiä.

- Tuskin kenellekään pidempään kuunnelleelle Suomi-AM:stä tai Suomi-FM:stä
  on juurikaan hyötyä. Sillä kuitenkin saisi junioreja mukaan.

>Mielenkiintoisimpia asemia ovat kotimaiset tapahtumaradiot, niiltä saatu
>QSL on varmasti mukava lisä kokelmiin.

- Tämä on semanttis-filateelinen näkökulma. Se on kuin ensipäiväkuori.
  603 AM:kin on sitä harvinaisempi, mitä rajoitetumman ajan se esiintyy.
  Aikaikkunan pienuudella on odotusarvoa..

>Olisi kuitenkin hyvä, että pisteasiaa vielä harkitaan
>selvästi  rajattuna poikkeuksena yleisistä säännöistä.

- Kun kerran ratkaisu on muodollisesti yhden henkilön varassa, ei kannattane
  kovin paljoa resurssoida pitkiin puheisiin. Kannattanee odottaa jälleen
  vuosi ja ajan hampaan tehdä tehtävänsä.

>Silloin asian käsittely  voisi lähteä täysin puhtaalta päydältä, ilman
>ennakkoasenteita. Ei  tässä kuitenkaan mitään luonnonlakia olla
>muuttamassa.

- Tässä autokeskustelussa ei oikeastaan juuri muuta olekaan kuin
  perinteitä mukana. Analogiassa on kuitenkin sellainen piirre,
  että Zhiguli edusti 1970 teknologian siirtoa Italiasta itään. Näin
  ollen se oli itse asiassa progression vertauskuva.

- Alkuperäisauto, Fiat 124, esiteltiin vain neljä vuotta aikaisemmin, 1966.
  http://www.aikakaus.fi/al_koulussa/artikkelipankki/lada.htm Lada-miehet
  ja naiset olivat aikanaan vain neljä vuotta jäljessä, eivät kahta vuosi-
  kymmentä.

Apres Moi, le deluge!

OJP