[DX] Re: Suomen maa- ja asemapisteet

> "DX-kuuntelulla tarkoitetaan ULKOMAISTEN YLEISRADIOASEMIEN kuuntelua ja
> niiden kuuluvuuden tarkkailua".
>
> Löytyisikö DX-piireissä uskallusta poistaa kaikilta DX-kuuntelijoilta
> nuo Suomesta tulevat maa- ja asemapisteet, kun ne eivät ole
> sopusoinnussa SDXL:n virallisen DX-kuuntelun määritelmän kanssa?

Mikäs tuosta RM:ssä olevasta DX-kuuntelun määritelmästä tekee muuten
SDXL:n virallisen kannan? Siksikö vain, että se on painettuna
jokaikiseen liiton jäsenlehden númeroon?

Itse en harrastekuvioihin mukaan tultuani missään vaiheessa mieltänyt
tuota määritelmää noin kirjaimellisesti, koska muistikuvani mukaan liiton
esitteissä ja muussa materiaalissa korostui tuo "DX" eli kaukainen. Mutta
ulkomaa/kotimaa: se oli sivuseikka. Siksi harrasteeseen on kuulunut
kuuntelujeni alkuajoista asti vahvasti kotimaisten asemien kuuntelu.
Kun tavallisen radio-ohjelmien kuuntelun lisäksi kuvioihin tuli mukaan
"itse asemien kuuntelua" (dx-harrasteeseen siirtyminen), joukossa oli
aluksi tietysti enemmän tai vähemmän lähiseudun asemia.

Myöhemminkin olen kyllä mieltänyt hyvin vahvasti, että dx-kuunteluun
kuuluu kaikkien termin "yleisradioasemat" alla olevien asemien kuuntelu
etäisyydestä riippumatta. Verrataan esim. tuohon lyhytaaltotouhuun, joka
joissain piireissä mielletään suoraan synonyymiksi dx-kuuntelulle -
nimittäin lyhytaaltokuuntelussa kohdealueella kuuntelu: onko se sitten
dx-kuuntelua. Esim. VoA:n kuuntelu aseman kohdealueella missä päin
maailmaa tahansa, mihinkä lähetykset on suunnattu. Käsittääkseni
tätä ei ole koskaan kyseenalaistettu, eli sitä on pidetty dx-kuunteluna.
Miksi sitten FM-aseman kuuntelu kohdealueella olisi eriarvoista?

Jos Scandinaviaan suunnatuista lyhytaaltolähetyksistä saa dx-pisteet,
niin perusteltua olisi, että ne saisi myös kotimaisista FM-asemista.
"Mastojen juurella raportointi", jos sitä pelätään, voitaisiin kyllä
estää muutenkin, jos vain olisi halua tasa-arvoiseen pistelaskukäytäntöön.
Esim. koti-QTH:n ulkopuolella tietyn kilometrirajan tulisi täyttyä ehkä
suhteutettuna lähetystehoon. Tämä nykyinen välivaihe, kun kotimaisten
asemien kuuntelujoita sorsitaan, voi kestää tietysti vaikka kuinka kauan
tahansa, koska rohkeutta päätöksentekoon puuttuu (riippumatta siitä,
ketkä asiasta ovat päättämässä) ja nykytilanne kuitenkin jollain
tavalla hyväksyy kaikki "dx-kuuntelijat", vaikka määritelmien mukaan
jotkut ryhmän kuuntelijoista eivät olekaan 100% määritelmään
istuvia radioharrastajia. Päätökset voivat olla joko pisteitä lisää
sallivia tai niitä poisvieviä, mutta päätöksillä on kuitenkin joka
tapauksessa seurauksensa.

Jounin ehdottama erillinen kotimaisten asemien kategoria
FM-pistelaskennassa voisi olla osa kokonaisratkaisua. Vähän samaan
tapaan kuin tv-pistelaskennassa valokuvat. On muistettava, että
muutokset eivät koskisi mitenkään järisyttävästi dx-kuuntelijoiden
rivistön mainstreamia, mutta olisi kuitenkin nykytilanteeseen nähden
tasa-arvoisempi ratkaisu. Pistelaskua voisi jäsentää esim. siten,
että kotimaiset asemat kokonaan pois varsinaisista FM-palstan
kokonaispisteistä ja rankista. Ja ko. palstoille sitten uutena
kotimaisten sarake. Kompromissina ja ehkä käytännön sanelemana
sitten niin, että pistesijoitukset listassa ilman kotimaisten
asemien huomioonottamista, mutta ainakin rankkiin lisänä vielä
yksi sarake: yhteensä+kotimaiset. Tällä tavalla muutoksena rankkiin
olisi vanhakantaisille kuuntelijoille vain kotimaisten pisteiden
poistaminen; samaa taulukkoa voisivat kotimaisten asemien kuuntelijat
sitten lukea toisella tapaa "yhteensä+kotimaiset"-sarakkeesta.
Itse hyväksyisin tämän tapaisen muutoksen varsin järkevänä
kompromissina. Se todellinen pistejärjetys kaikki QSL:t huomioiden ei
tuonmallisesta rankista vielä suoraan selviäisi, jos sijoitukset on
järjestetty ilman kotimaisten sarakkeen huomioimista. Pitäisikö olla
vielä sitten yhtenä sarakkeena tai lisätietona sulkeissa sijoitus,
kun kotimaiset huomioidaan. Joka tapauksessa pelkillä FM-pisteillähän
ei ole varmaan rankkiin koskaan asiaa...

Keskustelun avaukset aiheesta eivät ole johtaneet aiemminkaan yhtään
mihinkään, joten eipä tällä kirjoituksellani ole ilmeisesti mitään arvoa.
Tai no, viime kesän keskustelu johti siihen, että FM-pisteitä lähdettiin
poistamaan...  Siis päinvastaiseen suuntaan :( Havaittiin, että Ruotsi
onkin osa Suomea, koska SR Åland ei täytäkään FS-ohjelman tuntomerkkejä.
Aiemmin pistelasku oli tältä osin loogista: Suomesta max 1+2 pistettä,
joista YLE:n FS AM:ltä oli rinnastettavissa SR Ålandiin FM:ltä. Nyt
pitäisi johdonmukaisuuden nimissä alkaa poistamaan sitten se YLE:n
FS-pistekin :) Noh, leikki leikkinä. En silti aivan ymmärrä tätä
Älandin pisteen poistamista "loogisuuteen" tai aiempaan virheelliseen
tulkintaan vedoten. Ehkei minun tarvitsekaan, kun en omistanutkaan
Ålandin lisäpistettä. Aion kuitenkin jossain vaiheessa ottaa pisteen
Ålandin 102.3 SR P4 Stockholmista, koska SR P4 Stockholm minulta
puuttuu vielä ruotsalaisenakin versiona. SR P4 Stockholm on kiistatta
eri kuin SR P5 Stockholm 103.3, joka minulla jo on. Ja joka tapauksessa
SR P4 ei toisi pistettä samasta mastosta kuunneltuna kuin 103.3 P5.
Säännöt ovat selvät.

Mitä tulee asialliseen keskusteluun, olen samaa mieltä kannanotosta,
että dx-listalle ei kuulu asiattomuudet, esim. tuo ns. suomalainen
sananlasku tai joskus listalle eksyneet kiroilua sisältäneet viestit.
Moderaattorin pitäisi suodattaa sellaiset pois. Ikävää on myös, että
monilla tällaisilla törkyviesteillä on tapana monistua, kun
ajattelemattomat ihmiset vastaavat ko. viesteihin listalla lainaten
suoraan alkuperäisen törkyviestin kirjoitusta.

73's
MWE