[DX] Re: Vuoden asema

> Kahden sentin repliikki.

> Olen samaa mieltä. Tuo sekavuus ei ole palkitsemisen
> arvoista menettelyä. Roy Sandgren tulee olemaan
> mielissään kun hän vastaanottaa vuoden DX-aseman
> palkinnon Mike Spenserin toiminnasta.

No jos AM 603, mikä on muutoinkin saanut osakseen niin myönteistä
kiinnostusta kuin omatoimista huomiota, on olemassa vielä jossain muodossa
2006 vuoden puolella niin voihan sen valita tuonnempana, jos vaikka Roy ja
Mike "löytävät toisensa" jälleen. Ehkä tähän voisi kannustaa
mainostamalla, että kyseessä on "Vuoden radioasema"- ehdokas.
Mainostetaanhan elokuviakin pelkällä Oscar-ehdokkuudella!

Suhtaudun myönteisesti niin CRIn RUS:iin kuin myös CRIn englanninkieliseen
toimitukseenkin melko hyvin kyselyihin reagoivana ja toisaalta edellistä
jopa niin ahkerasti verkostoivana, että se lienee poikkeuksellista.

Ymmärrän kuitenkin, että taustalla on suuri läjä rahaa ja Beijingin
olympiakisoihin valmistautuva (koko maailman) Keskuksen valtakunta (minkä
keskus on kielletyssä kaupungissa Beijingissä), joten tietenkin se voisi
olla turhan väkevä maailmankatsomuksellisesti väärin tulkittavissa oleva
kannanotto eikä vielä edes olympiakisojen aattovuotena.

Toisaalta kaukokuuntelun alkuperäinen idea lienee ollut kuulla "kohinasta
kirkkaita radioääniä", jolloin DX -näkökulmasta lienee parasta suosia
pienitehoisia, pieniresurssisia ja kaukausia asemia, missä kuitenkin
palvellaan voimavarojen rajoissa.

Tässä on kuitenkin osallistumisen ongelma; se että juuri miltei
maailmanradioilla aloittelevat eivät tule oikein edustetuiksi
äänetyksissä, vaikka olisivat ensimmäsen vuoden jäseniksi juuri liittyneet
eivätkä maailmanradiolla välttämättä kuule niitä parhaita pieniä asemia,
koska eivät ole vielä hankkineet liikennevastaanotinta.

Maailmanradiolla kuuluvat piiska-antennilla tai langalla kuuluvat
helpoiten maailman mahtajat, suurvaltoina olevat tai sellaisiksi takaisin
pyrkivät, kun taas veteraani-DXerit liikennevastaanottimillaan, missä on
kokemuksella viritellyt antennit, kuulevat miltei mitä tahansa pientä,
sympaattista ja kaunista.

Olisi tietenkin suuri palvelus tulevaisuudelle, jos joku listaisi
maailmanradion ostajille helppoa kuunneltavaa helpolla lisäantennilla.
Näin saataisiin lisää innostusta peliin edes sen verran, että 200 euron
maailmanvastaanottimen jälkeen yhä useampi jaksaisi ostaa käytetyn
liikennevastaanottimen 300-500 eurolla.

> [...]
> Nielsenin World Music Radio. Moni tutiseva harmaapartainen
> veteraanikuuntelija ei ole sitä huomannut, mutta tämä asema
> on ainoa tapa hankkia tänä päivänä Tanskan maapiste. Lisäksi
> yksityinen ei-uskonnollinen ei-poliittinen lyhytaaltoasema
> Euroopassa on huomattava harvinaisuus. Sitä mukaa kun
> ulkomaanpalvelutoiminta kurjistuu ja sitä kurjistetaan kuin
> sokean vihan vallassa, lyhytaaltoradiotoiminnan tulevaisuus
> on pitkälti WMR:n kaltaisten projektien varassa. Kävi hankkeelle
> miten tahansa, sen saattaminen näin pitkälle on osoittanut

Tuo kyllä vastaisi DX-aatetta ehkä enemmän kuin kylmän rauhan
saavuttamisen kurjistama läntinen yleisradiopalvelu tai nousevan
globalisaation itävoimat.

> 73's JLN

73's OJP