Re: [DX] Vuoden asemaäänestyksen ennakkosensuurista

Re: [DX] Vuoden asemaäänestyksen ennakkosensuurista

> Pakko ottaa vielä kantaa tähän äänestysasiaan, kun tämä on saanut niin
> koomisia piirteitä.
>
> Ei voi muuta kuin ihmetellä sitä ryppyotsaista ahdasmielisyyttä, mitä
> tällä palstalla on esiintynyt koskien vuoden 2004 aseman valintaa.

Kyseessä on ilmeisesti huoli vastuullisista kannanotoista. Julkaistaahan
ne alan päälehdessä Radiomaailmassa, jolloin tavalla, millä
kauneuskilpailu järjestetään voi olla yhteiskunnallista ulottuvuutta.

> Vaikuttaa siltä, että jotkut tahot haluavat sensuroida etukäteen, mikä
> asema kelpuutetaan ehdolle ennen kuin asemaa pääsee äänestämään.

Äänestys muistuttanee 100 suurinta suomalaista -äänestystä, minkä
formaatti on ulkomailta. Kaikki satunnaisemmat kuuntelijat eivät ehkä tule
edes ajatellaaksi, mitä kaikkea sitä on tarjolla ja jos ennakkokeskustelua
käydään pitkään voi joku kaivella mielikuvia muististaan ja päätyä
jollekin kannalle, mitä on jo kannatettu.

Vaalikampanjaan kuulunee omien suosikkiensa parhaiden puolien esille tuonti.

> Siis ei kai tässä nyt mitään ennakkoraatia tarvita, kun vapaassa maassa
> jokaisella on yksi ääni.

Ellei muodostu jonkinlaista konsensusta siitä, mitä yleisesti arvostetaan,
on äänestäminen sattumankauppaa. Jos äänet jakautuvat tasaisesti, voi
kahdella äänellä voittaa, kun kaikki muut ovat saaneet yhden äänen. Näin
ollen äänestäminen alkaa lähetä arpomista.

Yksi tapa olisi panna satunnaislukugeneraattoriin taajuudet, valita sillä
tavalla jokin asema ja kirjoittaa perustelut, mitkä sopivat ko. taajuuteen
ja asemaan.

> Tulee nimittäin väistämättä mieleen entiset
> kansandemokratiat, joka oli demokratian irvikuva.

Siellähän ehdokkaita oli saman verran kuin paikkoja. Läntisissä
demokratioissa samanKALTAISIA ehdokkaita on saman verran kuin paikkoja.
Muut ovat mieliä virkistäviä täyte-ehdokkaita.

> Mielestäni TAT on SDXL:n puolesta avannut kisan, ja olen oman kantani
> ilmaissut perusteluja myöten. Kannatan luvallista Radio 603 AM asemaa
> Ahvenanmaalta, vaikka kuinka joku yrittäisi etukäteen tiputtaa asemaa
> pois ehdokkaiden listalta. SDXL:n jäsenistöllä on valta antaa äänensä
> mille asemalle kukin haluaa ilman mitään ennakkosensuuria !

Minusta Radio 603 AM on mielenkiintoinen projekti, mitä on tuotu jo esille
verrattan voimakkaasti, joten sillä on hyvä ennakkojulkisuus. Mitä mieltä
olet sen ohjelmatoiminnasta yleensä?

> Laillisen läheysluvan saanut Radio 603 AM ei ole piraattiasema. Yhden
> asian muutamat ovat myös unohtaneet.

No ei varmasti. Toisaalta miksi piraattiasemat pitäisi automaattisesti
blokata pois. Jos oltaisiin puhdasoppisia niin silloin pitäisi blokata
pois myös ne asemat, jotka eivät saisi lähetysten vastaanottomaissa
koskaan lähestyslupaa.

> Meripiraattiasemilla, jonka perinteitä Radio 603 AM omalla tavallaan
> vaalii, oli tärkeä merkitys valtiollisten monopoliradioiden
> kukistumisessa.

Sinulle 603 AM on siis sananvapautta edistävää ja riippumatonta
vastayleisradiotoimintaa.

> Esimerkiksi BBC:n oli aloitettava oman nuorisokanavan pyörittäminen, kun
> Pohjanmerelle ilmestyi 1960-luvulla Radio Caroline.

Suomessa Rock-radio, kovan päivän ilta ja Tapani Ripatti saivat aikaan
Radio Mafian Anneli Tempakasta ja tapainturmeluksesta huolimatta.

> Yksityisten radioasemien tulo nopeutui, kun kansainvälisiltä
> merialueilta lähettäneet meripiraatit painostivat eurooppalaisia
> valtioita radiolakien muutoksiin.

Jos 603 AM ei ole piraatti niin miksi se sitten sopii tähän kuvaan?

> Miten vähän tarjolla olisikaan kuunneltavaa ilman meripirattien
> aikaansaannosta ? Se on koitunut meidän kaikkien DX-kuuntelijoiden
> onneksi, jotka haluamme saalistaa aina vaan uusia asemia.

En usko, että eurooppalainen järjestys olisi voinut vastustaa enää
1980-luvulla kaupallisuutta. Meripiraatit toki nopeuttivat kehitystä,
mutta tuskin ne se aivan ainoa tekijä oli, millä kaupallinen vapaus
muodostui.

> Tuskin meistä kukaan enää haluaisi palata takaisin monopoliradioiden
> aikakauteen !

Tuskinpa, koska internetistä tulvii mitä tahansa.

Luulen, että vuoden aseman luonne selviää tästä:

1993 Radio Miskut, Nicaragua
1994 Radio Ropa Info, Saksa/Tsekki
1995 Christian Voice, Sambia
1996 Radio Nederland
1997 WRMI Radio Miami International
1998 Radio Minurca
1999 Radio St. Helena
2000 Scandinavian Weekend Radio
2001 Banda Oriental
2002 Radio Cancão Nova & R TV Hong Kong
2003 Radio Guarujá Paulista 5045

Kaivaisiko joku perustelut, miksi ym. asemat on valittu kulloinkin?
Ennakkotapauksin saadaan esille ne periaatteet, miten on tähän tultu.

> 73s HAR

73s OJP