Sent: Friday, October 29, 2004 1:17 PM
Subject: tumpelo ja KAZ

Moi,

KAZ-keskusteluja on käyty ja tumpeloimmankin (that's me) on aika rakentraa omansa. Ihan tänä viikonloppuna ajattelin (ainakin ajatella asiaa).

Eli muutaman artikkelin hajanaisesti luettuani olen oikein innostunut asiasta. Muutama toroidirenkaskin löytyy, joten sovitusmuuntajan saanen rakenneltua niistä ja joitakin vastuksia voisi jostain laatikoiden pohojalta löytyä. Mutta pistetään muutama kymymys, johon tekniikkaorientoitunut väki vastannee minulle pikapioliin(hope so).

1. Vastuksena käy siis joku tavallinen lankavastus?, joko on juottaa vääntäytetty maatasolangan ja heijastajan kulumaan? (=minun oletetussa tapauksessani=)  Vai voiko sen jotenkin fiksummin laittaa, jotta esim "täys"-Kazissa voi suunnan vaihtaa päinvaistaiseksi helepommin.  Vastusarvoina olette kokeilleet mitä? (500-1000?)

2. Mitkä ovat olleet isoimmat mitat, jota olette Kazissa käyttäneet?  Ja samalla, kuinka suuren maatason ja säteilijän/heijastajan kulman on minimissään oltava?  Ja mitkä olisivat mielestänne optimimitat koko ja puolikas-Kazille MW:tä ajatellen (jotta toimisi alabandillakin hyvin)?

3. Mitä vaikuttaa antennin toimintaan (häiriöt?), jos antennin maatason nostaa niin korkealle, että kulkiessaan EI törmää alalankaan? Olin ajatellut alapäätä n. 1,7 m korkeudelle (tosin lapissa taitaisi 1,5kin riittää, hei!). Tosin puuhun pitää hivuttuautua tosi korkealle (jos niin pitkiä puita jänkhältä löytyykään)...

4. Suunnat ja keilat?  Jos keskustelun (ja omien mahdollisuuksiini sovitellen) mukaan pistän suunniksi esim. 320, 00-10 ja 60 astetta, niin kuinka laajalta alueelta kukin kuuntelee?

Lyhyet asiallisetkin vastaukset riittävät (ja sulkujen hupellukset voi jättää huomioimattakin). Suurkiitokset!

Alpo Heinonen
Rovaniemi, Finland
http://personal.inet.fi/koti/alpo.heinonen/

NRD 525
"A weak voice from the Finnish Arctic Circle"