From: "Ilpo J Leppänen" <ijl@xxxxxx>
To: "Suomalaisten DX-lista" <dx@xxxxxxxxxxxxxxxx>
Sent: Thursday, December 08, 2011 5:23 PM
Subject: Re: [DX] Koksin maadoitus

Se "kehittäminen" tarkoittanee olosuhteita joissa ei ole rajusti muuta
radiotavaraa taajuusalueet väärällään. Eli pärjätään vahvistimella jolta ei
kaivata suurta dynamiikkaa, pieni kohina riittää.
Urbaanimmassa ympäristössä voivat sekä kuuntelualueen että sen ulkopuoliset
voimakkaat häiriöt nostaa pohjakohinaa huonosti signaalia sietävässä
vahvistimessa kuten tietysti radiossakin jos se ei kestä signaalia. Tässä
olisi hyvä apu preselektorista, mutta se ei taas sovi laajakaistaiseen
tallennukseen. Sen sijaan vain kuunneltavan taajuusalueen ulkopuolisten
taajuuksien rajoittaminen kylläkin. Tässä voisi tarpeen mukaan käyttää
ali-tai ylipäästösuotimia. Lähellä oleva rajumpi tehoelektroniikka tai
vaikkapa FM-asema voivat tuottaa häiriötä jonka alkuperästä sen
sekoittuessa sopivasti kuuntelualueelle ei edes tiedä.
Ongelma on havaittu aivan eri taajuusalueella esim. WLAN-järjestelmissä
jotka ovat pitkään toimineet hyvin, mutta sitten kantama lyheneekin
tukiasemilta. Vaikka kuinka valittaisiin kanavat eri päästä kuin
häiritsevät ovat niin pohjakohinan nousun taso aiheuttaa ilmiön koska
muiden kanavien laitteiden määrä on kasvanut ja laitteitten laatu on sitä
mitä halvalta kaupalliselta krääsältä voi odottaa.

Nuo vahvat häiriöt ovat varmasti hyvin tapauskohtaisia ja joillain niitä ei
ole ehkä juuri lainkaan vaikka asuisi taajamassa. Yleisohjeena kuitenkin
voinee pitää sitä, että kannattaa käyttää mahdollisimman hyviä vahvistimia
jne. ja sitten vaikka tarvittaessa suodattaa...

73,s IJL