[IRCA] Puyallup, WA Ultralight TP's for 11-22

Lainaus "Mauno Ritola" <Mauno.Ritola@xxxxxxxxx>:

Risto Kotalampi kirjoitti:

Tämä menee jo vähän hulluksi.
Aseman kuulumisaika = aika jolloin signaali saapui vastaanottimeen.

Tästä olen sinänsä kaiman kanssa samaa mieltä, vaikka toki substantiivi kuuluminen on johdettu verbistä kuulla ja siinä mielessä asiasta voi semanttisesti väitellä. Se on tietysti lähinnä akateemista.

Jokaisen pitää kysyä itseltään, mikä on "tilasto"? Sehän on vain lokien jäädyttämistä joksikin keinotekoiseksi historiaksi. Nykypäivänä historia elää koko ajan.
No kysykää nyt sitten ja vastatkaa mieluiten tällä listalla. Jos vuositilastoilla ja kaikkien aikojen NA- ja muiden maanosien tilastoilla ei ole merkitystä, miksi niitä sitten kootaan? 'Historiaa elää' itse asiassa vähemmän kuin itsekään odotin. Ilm. uutta kuunneltavaa tulee sitä vauhtia lisää, että yli vuoden vanhoja lokauksia tulee yllättävän vähän, eikä niiden lisääminen 'keinotekoiseen historiaan' ole ollut toistaiseksi ongelma.

Tästä olen Maunon kanssa samaa mieltä. Uskon, että RKO on erittäin yksin tämän näkemyksensä kanssa. Käytännöllisesti katsoen jokainen MW-kuuntelija kaipaa mukaansa tilastoa ja dokumenttia kuulluista asemista niin tuoreeltaan kuin pitkältä ajalta. Koosteet per kausi tai vuosi ovat erinomaisia tietolähteitä. RKO ei kai ole harrastanut MW-kuuntelua Suomessa noin viiteentoista vuoteen, joten hän ei tätä tarvetta tiedosta. Itse kuuntelin viimeksi muutama viikko sitten Levillä ja tilastot olivat taas kerran hyödyksi.

Poleemiset höpinät tyyliin "lokien jäädyttämisestä keinotekoiseksi historiaksi" kannattaa unohtaa.

OLL;sta tilastoja voi kukin ottaa lokiotteet haluamallaan tavalla koska tahansa ilman tätä ongelmaa.
Ja saa myös tulokseksi mitä tahansa. Kuten sanoin, lokauskattavuus liikkuu kahden kolmasosan luokassa ja sekin viime vuosilta. Tilastointi on tähän asti tarkoittanut KAIKKIEN kuuntelutulosten tilastoa. JHU on edistynyt hyvin 'kaikkien maanosien KOJEen' kokoamisessa. Lopuksi tarvittaisiin ne maaosakohtaiset asiantuntijat käymään tilasto läpi ...

Juuri näin. OLL:n kattavuus on edelleen valitettavan alhainen. 100-prosenttiseksi sitä ei saada koskaan eikä myöskään tilastoja. Syitä on tietysti monia. Toivon hartaasti, että OLL:n kattavuus saadaan lähelle sataa prosenttia ja tässä merkittävän apuna voisi olla se, että massasyötössä esiintyvät ongelmat saadaan ratkaistuiksi.

73

RV

(käytän nimimerkkiäni, koska samalla etunimellä olevia henkilöitä on muitakin. Toivottavasti RKO:kin oppii tämän joskus)

--
Risto Vähäkainu
tietotekniikka-asiantuntija