be>
  • Sender: dx-bounces@xxxxxxxxxxxxx

  • Koska tämä hiukan omituiseeen suuntaan kääntynyt keskustelu alkoi minun kuulemastani asemasta (WRNI 1290) niin haluaisin mielelläni kääntää sitä vähän rakentavampaan suuntaan.

    WRNI:stä voisin todeta, että vaihdoimme Jimin kanssa aseman audioklippejä ja saimme aikaan mielenkiintoisen keskustelun Bromarvin ja Niihaman kuuluvuuseroista ja kelien vaihtelusta lyhyilläkin välimatkoilla. Lisäksi juttua syntyi audio-ohjelmistojen häiriösuodatustoiminnoista. Molemmat aiheet varmasti DX-kuuntelun kannalta paljon hyödyllisempiä kuin vääntö FFF:stä.

    Kun kelit ovat kohdallaan ja monta kuuntelijaa yhtä aikaa kuulolla, niin uusia FFF-tasoisia asemia kuullaan samana päivänä monenkin kuuntelijan voimin. Usein on vaikea sanoa kuka lopulta kuuli aseman ensimmäisenä kun kyse voi olla sekuntien eroista. Voisi tietenkin miettiä olisiko FFF:iä reilu tilastoida vain päivän tarkkuudella. Lopulta kuitenkin FFF on vain merkintä tilastossa. Minun mielestäni olennaista ja paljon tärkeämpää on saada tieto uudesta kuullusta asemasta muiden kuuntelijoiden tietoon. Siksi haluan erityisesti kiittää niitä, jotka lokaavat kuulemiaan asemia OLL:ään heti tuoreeltaan ja antavan näin informaatiota asemista muille kuuntelijoille.

    Tässä valossa näkisin myös Jimin ja Juhan (JVH) aiemmat kommentit ensimmäisen lokaajan arvostamisesta. Olkoon tilastossa FFF-merkintä lopulta sitten kenellä vaan, sympatiani ovat sen puolella, joka tiedon kuulemastaan asemasta ensin julkistaa. Esim. nyt minimiaikaan useamman päivän kestävien keliputkien aikana tällaiset nopeasti saadut tiedot uusista kuuluneista asemista ovat arvokkaita. Ja ihan sama miten asemat on kuunneltu. Itse käyttäisin varmasti SDR:ää jos sellaisen omistaisin. SDR:n tallenteiden purkaminen vie enemmän aikaa, mutta niin se tuntuu välillä vievän minidiscien ja kasettienkin.

    Se mitä en itse halua menettää on adrenaliini-fiilis, jonka saa live-kuuntelussa aseman tunnistaessaan. Oletan kuitenkin, että SDR:ää useimmiten käytetään tallentamassa live-kuuntelun taustalla ja eiköhän sitä SDR:lläkin yhden taajuuden kuuntelu onnistu livenäkin.

    Sen sijaan erityisesti jenkkilokauksiin (mutta myös CA ja SA) toivoisin lisää lokilässyjä. Kun itse pystyn nykyisin harrastamaan AM-kuuntelua ehkä 1-2 yönä kuukaudessa (mikä sekin on paljon enemmän kuin vielä pari vuotta sitten), niin olen kovin kiitollinen niille, jotka jenkkilokauksissaan kertovat asemien sloganeita, formaatti- ja muita kuuntelua helpottavia tietoja.

    DX-kuuntelun tulevaisuuden kannalta tärkeää on tiedon ja kokemusten levittäminen, ei panttaaminen.

    JKZ