Re: [DX] Mikä häiriö?

Moi,
Lieneekö saman tyyppinen kohina mökki-qthssani. Minulla on longwire-antennilla kuunnellessani (syöttöpiste lähempänä sähkön sisääntuloa)
vastaava kohina n 1000 kHz alaspäin. Epäilen sen tulevan sähkön ilmasyöttöjohdosta (ilmajohto -> torpan ulkoseinä-> mittari). N. 20 metriä kauempaa syötetty BOG ei sitä juuri havaitse. Lisätutkimukset ovat kesken ja tässä pitää huomioida BOGn (340 m NE) muutoinkin alhainen QRN-taso (-10...20 dB) tuohon longwireen (150m NNW) verrattuna.

Seuraavat asiat olisivat nykykuuntelijoille kullan arvoista tietoa:
- häiriöttömät PCn virtalähteet / laptopit (kaikilla lähes aina pc päällä tai softaradiossa)
- pc/laptoppien ja softaradioiden oikea akkukäyttö
- ADSL-häiriöt ja niiden rajaaminen
- häiriöiden vähentäminen kunnon maadoituksilla ja syöttöjohdoilla

Taas olisi tutkimusrahalle käyttöä; kuka rahoittaa - SDXL?

73 tk