[DX] DIY komponentteja

Hei!

Pitkällisen hiljaiselon jälkeen olen taas aktivoitumassa elektroniikan rakentelussa ja nuoruuden harrastuksen, DX-kuuntelun parissa (Kiitos RTL-SDR:n ja USB-telkkariradioviritintikkujen).

Vuosien saatossa olen muuttanut paikkaan, jossa antennien kanssa saa olla hyvin varovainen, ettei tule sanomista :) Tämän vuoksi kiinnostukseni Pa0rdt Mini-Whip antenniin (ja sen modauksiin) nousi suunnattomasti. Koska osaamista on ja haluakin protoiluun pitkästä aikaa päätin rakentaa ensimmäisen version itse, mutta törmäsinkin ongelmiin komponenttien saatavuudessa - erityisesti FETtien J310 ja 2N3819 osalta.

Lähdin etsimään tietoa näistä komponenteista mm. lähettämällä sähköpostitse apukyselyn SDXL:lle ja SRL:lle ja sainkin vihjeen kysellä täältä lisätietoja.

Kysyisinkin, onko täällä foorumilla tiedossa alan kotimaista harrastajaa/tahoa/kauppaa, joka on erikoistunut nimen omaan DX/Radioamatööri DIY komponenttien ja tuotteiden parissa toimimiseen ja joilla olisi mahdollisesti varastossa näiden suosittujen DIY-antennien komponentteja. Elektroniikkaa myyvät liikkeet, kuten: Partco, Bebek ja Yleiselektroniikka eivät pidä varastossaan/myy tarvitsemiani tuotteita.

Toki jos suomesta löytyy alan welho joka valmistaa tätä edellä mainittua antennia myyntiin niin se kiinnostaa myös. Esimerkiksi saksassa on alan kerhoja, jotka valmistavat näitä ja myyvät noin 80 euron hinnalla, mutta valitettavasti loppulaskuksi tulee postista johtuen usein 110-130e.

Kiitos vinkeistä etukäteen ja oikein mukavaa alkanutta vuotta 2014!

T: Marco Johansson, Helsinki