Re: [DX] Loki: 23.02.2006

On Tue, February 28, 2006 14:31, Jouni Keskinen wrote:
> Enpä malta olla kommentoimatta tätä Online loki -keskustelua. Kommenttini
>  eivät ole tarkoitettu ketään vastaan tai kenenkään puolesta ja ne voi
> hyvin myös jättää omaan arvoonsa.

Hyviä kommentteja neutraalista näkökulmasta. Kiitoksia!

> Hän
> ei suinkaan keräisi lokauksia puolta vuotta erilaisista viikko-otteista ja
>  korjailisi ja toimittaisi niitä, vain huomatakseen puolen vuoden jälkeen
>  että homma pitää tehdä osin uusiksi, koska lokaajat ovat itse käyneet
> korjailemassa lokejaan Online lokiin.

Näitä viikko-otteita ei ole tarkoitettu Radiomaailman palstojen
materiaaliksi vaan listalaisten viikkolokeiksi.

> Toisaalta: kyllä sen pitää riittää että Online lokiin tallentuu lokauksen
>  viimeisin muutospäivä. Sitä voi jo käyttää hakuperusteena, jonka
> perusteella lokitoimittajien pitäisi pystyä hakemaan tiedot korjatuista
> lokauksista. Ja Online lokin vahvuushan on nimenomaan siinä että
> lokauksia voi vielä jälkikäteen korjata ja muokata erilaisella
> lisätiedolla.

Aivan, muutospäivänkin mukaan voi hakuja tehdä.

> 2. Lokitoimittajien Online lokin käyttöä pitäisi helpottaa ja heitä
> pitäisi "kouluttaa" Online lokin käyttöön.
> Radiomaailman lokiformaattiongelma paljasti jo tarpeen saada lokaukset
> ulos Onlinesta hieman erilaisessa kenttäjärjestyksessä (päivämäärä
> lokitekstin jälkeen).

Ehkä joku on jo huomannut, mutta hakusivulla on valikko sille,
minkälaisessa formaatissa lokit halutaan ulos. Nyt vaihtoehtona on Clusive
ja Radiomaailma (Radiomaailman lokiformaatti muuttuu 3/06 lehdessä kuten
JKZ mainitsi), mutta muitakin formaatteja voin tehdä. Formaateissa ei voi
pelkästään muuttaa kenttäjärjestystä, mutta niissä voi myös tehdä
lajittelujärjestyksen muutoksia. Nythän sekä Radiomaailma ja
Clusiveformaatin sorttausjärjestys on maanosa, taajuus. Se voisi hyvinkin
olla päivämäärä, taajuus. Eikö FM-palsta käytä nimenomaan tätä formaattia?

> Kuinka moni lokitoimittaja tietää, että Online
> lokista on mahdollista saada ulos paljon monipuolisemmin rajattuja ja
> sortattuja asemalistoja antamalla oikeat kenttänimet ja parametrit suoraan
> URL-osoitteen kyselylausekkeessa,
> kuin käyttämällä varsin rajoittunutta hakulomaketta?

Nämä on valitettavasti vähän huonosti dokumentoituna, mutta niille jotka
ovat kysyneet (kuten JKZ), olen käynyt parametrit läpi.

> Toisaalta lokitoimittajia varten
> ei luulisi olevan ylivoimaisen hankalaa luoda omanlaisensa
> "automaattitulosteet", jotka saisi helposti "ulostettua"
> Online lokista Radiomaailman/Clusiven lokeja kootessa.

Otteet on tosiaan helppo tehdä samaan tapaan kuin jokaviikkoinen
torstaiote tulee ulos. Clusiven ja JLN kanssa aluksi näin teinkin, mutta
ongelmaksi tuli se, että en koskaan tiennyt milloin stopdatet on. Sitten
stopdatet alkoivat muuttua, joten helpommaksi tuli, että JLN hakee otteet
itse. Näin onkin pari vuotta käynyt, enkä ole mistään ongelmista kuullut.

Sama ongelma varmaan tulisi Radiomaailmankin otteiden kanssa, sillä
stopdatepäivät ei noudata mitään selkeää sääntöä ja jokainen ote pitäisi
ohjelmoida erikseen. Helpompaa on, jos jokainen toimittaja hakee omat
otteensa sillä he parhaiten tietävät mitä aikajaksoa ja maanosaa ovat
hakemassa.

> Tietenkin tämä kaikki vaatisi Online lokin viilaamista hiukan SDXL:n
> käyttämien lokiformaattien ja tarpeiden suuntaan. Se ei tietenkään ole
> Riston velvollisuus. Se mikä tulee olemaan Online lokin ja SDXL:n "suhde"
>  onkin sitten muiden tahojen päätettävissä.

Lokiformaatit pitäisi jo olla Radiomaailman mukaisia lokipalstoilla.
Pitäisikö mukaan ottaa vihjepalstan ja FM-palstan formaatit?

Kiitoksia hyvistä kommenteista!

73!

Risto