Re: [DX] Auringon aktiiviteetti noussut

Tarkoitus ei ollutkaan vertailla helppoja ja vaikeampia keskenään, vaan
muistella mitä ennen kuului 30 m langalla Etelä-Suomessa verrattuna
siihen, mitä nykyisin vastaavalla antennilla kuuluu.
Toisaalta silloin bandin "pohja" oli varmasti puhtaampi kuin nykyisin.

On Wed, 4 Oct 2006, Jorma Mantyla wrote:

> Keskiaalloilla 9 kHz kanavajako Euroopassa vahvistettiin
> Kööpenhaminan taajuuskonferenssissa 1948.  Eli se oli voimassa
> 50-60-luvuilla.  Se oli itse asiassa otettu käyttöön Euroopassa jo 1929
> Brysselin konferenssissa.  Amerikkaan jäi 10 kHz kanavajako, mikä siellä
> on edelleen käytössä.

Jossakin vaiheessa (lähdeteoksia ei ole nyt käsillä) kanavia nykäistiin
kilohertsi ylöspäin, esim. silloinen Turku 962 kHz -> 963 kHz, Luxemburg
1439 -> 1440 jne. Samalla korjattiin muutamia epäsäännöllisyyksiäkin.
(Sen jälkeen kaikki kanavataajuudet ovat 9:n monikertoja eli yhdeksällä
jaollisia lukuja.)
Olisiko sittenkin näin pieni muutos voinut vaikuttaa jotain, osaltaan?

73! JTS