Re: [DX] Abhasia

On Wed, 10 Sep 2008, Hagg, Tom wrote:
> ollut erillään etelä-Kyproksesta jo pitemmän aikaa. Samaten Abhasia on
> ollut erillään Georgiasta jo aika kauan, eikä ole näköpiirissä että se
> tulevaisuudessa tulisi liittymään Georgiaan.
> EJH:n perustelu, että kyseiset alueet eivät haluakaan itsenäisyyttä pätee
> mielestäni vain Etelä-Ossetiaan. Abhasiasta olen kyllä käsittänyt että he
> haluavat itsenäisyyttä.

Tänään 12.9. ilmestyneessä Vihreä Langan 25-vuotisjuhlanumerossa on juttu
Abhasiasta. Siellä kävi aivan äskettäin Mikael Storsjö. Kyseessä
on sama kaveri, joka ylläpiti Suomessa Tsetsenia-aiheista Kavkaz-center
sivustoa, mutta joka Venäjän painostuksen takia piti siirtää pois Suomesta
(Ruotsiin?).

Storsjön mukaan väite Abhasian halusta liittyä Venäjään on CNN:n
luomus, ja CNN:llä on taipumus oikoa mutkia. Storsjö oli tutustunut
alueen hallintoon ja tavannut alueen johtajia, jotka olivat aivan
erilaisia kuin hän oli kuvitellut. Viime vaaleissa Venäjän tukema
ehdokas hävisi, mutta myös uusi presidentti haluaa itsenäisen valtion.

Kannattaa lukea Vihreän Langan juttu. Sitä ei jostain syystä ole
saatavilla lehden nettisivulla, mutta kirjastosta se varmaan löytyy.

Kosovoon palatakseni, sillä on tärkeä yhdistävä piirre Etelä-Ossetian
kanssa. Ne eivät ole oikeita valtioita, ei ole toimivaa poliisia eikä
oikeuslaitosta. Molemmissa tärkein elinkeino on rikollisuus. Eurooppaan
tulevat kovat huumeet kulkevat paljolti Kosovon kautta. Etelä-Ossetian
presidentin Eduard Kokoityn klaanin tärkein elinkeino on samoin
salakuljetus. Aseita ja huumeita kulkee EO:n kautta Eurooppaan. Eikä
tarvitse arvata mistä ne tulevat, kun katsoo karttaa. Ei ole pitkä matka
Afganistaniin. Tuo bisnes, joka tunnetaan kansainvälisessä lehdistössä
varsin hyvin, selittää miksi Kokoity haluaa pitää alueen hallinnassaan
eikä päästää ulkopuolisia liikaa tarkkailemaan.

> TTH
> Tom Hägg

JM
Jorma Mäntylä