Re: [DX] BBC Scotland musteni - kaipa muutkin BBC:t

Re: [DX] BBC Scotland musteni - kaipa muutkin BBC:t

Paljon on oikeita asioita Simon pohdinnoissa. Kuitenkin kolme
reunahuomautusta:

1. Kuinka paljon ihailemiemme kaukoasemien, erityisesti jenkkien ja
lattareiden ohjelmista itse asiassa on juuri sellaista jonninjoutavaa
pölötystä kuin mitä Simo ansiokkaasti kritisoi?

2. Radio-ohjelmien merkitys maailman köyhimmissä maissa on edelleen
erittäin suuri.

3. YLE Radio1:n sinnittelystä rohkenen olla eri mieltä. "Kirjoitus on
jo seinällä" erään tunnetun kirjan anglosaksista väännöstä
siteeratakseni. Vuodenvaihteen uudistus merkitsi YR1:n kohdalla mm.
seuraavaa:

	A. Merkittäviä asiaohjelmia joko lakkautettiin (esim. viikon esitelmä)
tai supistettiin (tiedeohjelmat yleensä)
	B. Ohjelmien lähetys- ja uusinta-ajat ovat mityä merkillisimpiä (esim.
ohjelman "näistä levyistä en luovu" uusinta tulee Sunnuntai
		aamuna klo 07.00!!)
	C. Arkena ei tule klo 7.50 ja 16.00 välisenä aikana yhtään kunnon
musiikkiohjelmaa. Tarkoitan sellaista ohjelmaa, jonka		soitettavat
levyt ovat etukäteen tiedossa ja jota ei ole höystetty toimittajien
puujalkavitsein).
	D. C:stä on seurauksena myös se, että esimerkiksi meneillään olevan
Jyväskylä pianokilpailua ei voi enää  seurata uusintana
		seuraavana päivänä, jos illan lähetys on syystä tai toisesta jäänyt
kuulematta. Uusintaa ei yksinkertaisesti ole, "koskei se 		mahdu
formaattiin".
	E. Aamuun on tungettu erilaisia egoismia korostavia ohjelmatunteja,
esim. ohjelmaotsikko "miten minusta tuli minä", pelkällä
		henkilönimellä otsikoituja ohjelmia jne. Jopa musiikkiohjelmissa
tuntuu oleellisempaa olevan toimittajan nimen esille		tuominen kuin
itse musiikki.
	F. Tiettyjen ohjelmien (pakko)mainostaminen joka välissä aiheuttaa
turhan usein sen, että kuuluttajat joutuvat puhumaan
		aikamerkin tms päälle. Varsinainen päivän ohjelman luku on näköjään
poistettu tarpeettomana.
	G. Muutaman minuutin mittaisten "kuunnelmien" lisääntyminen. Kaiken
huippu on joku Englannin salaisen palvelun agentin
		seikkailut, jonka virallinen kesto on 3 minuuttia. Tarina kestää
tästä arviolta 1/3 ja joka päivä toistuvat johdanto- ja
		lopputekstit saman verran. Loppu kolmasosa tyhjää. Jo on tehokasta
ajankäyttöä!

Jo aikoja sitten YLE on kuvitellut, että asemalle tunnusomainen
väliaikamerkki on jotenkin hävettävä asia ja korvasi sen
viikon	luontoäänellä. Äänet ovat kyllä ihan hyvää valistusta. Liian
usein äänet ovat sellaisia, etteivät niitä vanhemmat
ihmiset	heikentyneine korkeiden taajuuksien vastaanottokykyineen kuule
lainkaan (ns. heinäsirkkojen katoamisilmiö). Onpa kehrääjän
	aina	vain harvinaisemmaksi tuleva "laulu" tulkittu automatkalla
moottorihäiriöksi.

Niin ja sitten lopuksi, ei ole "Kustin polkeman" QSL:n voittanutta ....

73 de SEH