Re: [DX] Koksin maadoitus

Beveragelle on edullista, että sen alla olevan maan johtavuus ei ole
hyvä. Tätä on kokeiltu esim. kostealla rannalla tai meren yllä - ja ei
toimi. Jos asiaa ajattelee teoreettisesti, jostain tuo maapuoli
kuitenkin on antenniin tultava - oma ajatukseni on, että johtavuutta
täytyy olla, mutta hieman syvemmällä. Täten antennin ominaisuuksiin
vaikuttavat ratkaisevasti sijoituspaikka - ja kummankin pään
maadoitukset ... näissä täytyy mennä "pintaa syvemmälle". Antennin ns.
tulokulma - siis suuntakuvio vertikaalisuunnassa - vaihtelee langan
korkeudesta riippuen ja tälläkin on merkitystä ... matalampi tulokulma
on yleensä edullisin.
Ja jos tarkkoja ollaan, antennilangan etäisyyden vaihtelu maanpinnasta
vaikuttaa myös ... pellolla on tasaisempaa ja maanpinnan ominaisuudet
stabiilimpia. Toki puillakin on itsessään merkitystä ... mutta ei kovin
paljon. Mutta tuo "maanpinta" (esim. johtavuus) on erilainen metsässä ja
pellolla. Näin teoreettisesti eroja "hyvän" ja "huonon" antennin välillä
löytyy helposti.
Kuuntelupaikan topografialla on muutoinkin merkitystä. Lyhytaalloillakin
tämän huomaa: itse asun rinnetontilla ja toisella puolella on pitkä
kivinen rinne ja mäki, toisella puolella tasainen (n. 0,7 km), alaspäin
viettävä "urheilupuisto" (maa todennäköisesti hyvin johtavaa).
Käännettävällä Wellbrookin ALA1530S+ antennilla (6 m tolpassa) puiston
suunnasta tulevat Australia, Uusi Seelanti ja Aasia yleensäkin todella
hyvin ... kivisen rinteen ja mäen takaa asemat taas useinkin kovin
nihkeästi.
Kaksilankaisena Beveragena "killukin" menettelee ... ei tosin paras
mahdollinen - langat ovat kovin lähellä toisiaan.
73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.