Re: [DX] Balun testing

Nyt täytyy paljastaa tyhmyyteni kun en oikein tiedä mitä ollaan tekemässä ( tai en ole tarpeeksi seurannut kirjoittelua) kun puhut ohuesta koksista. Eli oletko tekemässä häiriönpoistosovellutusta jossa koksu kiertää ferriitissä vai sovitusmuuntajaa tai sekä/että?

Fair-Riten sivuilla mainitaan materiaalin 31 olevan tarkoitettu EMI häiriönpoistoon alueelle 1 MHz - 500 MHz. Itellä joku läjä Stewardin ja Samwhan toroideja joista ensinmainittua olen käyttänyt hyvällä menestyksellä 80m dipolin virtabalunina eli siis joku alle metrin verran toroideja peräkkäin syöttöjohdon päällä sen yläpäässä. Kun katselin ko. materiaalin arvoja niin näyttäisi olevan sopiva myös MW:lle. Täytynee kokeilla. Nämä ovat sisähalkaisijaltaan reilu 10 mm putkia eli menevät hyvin käyttämäni RG214:n päälle tuossa dipolijutussani.

Tarkoitatko impedanssilla impedanssia/kierros? Vai mitä?

73,s IJL

Joo, kyllä niitä toroidivalmistajia löytyy- mut joutuu luutavasti 5een kompaniaan jos niitä kaikkia rupeaa tutkimaan. Ja todellisuudessa- kun olen tutkinut cross referenssejä niin toroidit ovat samoja- eri nimellä vaan. Mulla on nyt tutkinnan alla Fair-Riten häirlönpoistoferriitti materiaali 31 - ei vissiin löydy muilla valmistajilla- joka on kehitetty nimenomaan poistamaan häiriöitä matalilta taajuuksilta. Sen impedanssi on 10-kertainen esim 1 Megalla verrattuna muihin ferriitteihin ja se käytännössä tarkoittaa myös 10-kertainen häiriönpoisto- niin ne tietäjät väittää. Täytyy kai uskoa. Mut kaikkiin juttuihin ei tarvitse uskoa. Itse en usko että se siihen kykene, mut kokeilla kannattaa, erityisesti kun sen hinta on alle egun. Niitä pitää laittaa 2 yhteen ja käyttää ohkaisempaa minikoksia, esim. RG 178. Silloin pääsee tavoitteeseen 2...3 mH.
Eikun kokeilemaan...
73'
Rs