Re: [DX] Maarankit, kaksi erilaista

Tähän lisäys:
Vuodelta 1969 minulta on vain yksi QSL eli Puolasta.
Vuodelta 1970 minulta on vain yksi QSL eli Liettuasta.
Mutta vuodesta 1971 jo paljon useampia, ja siitä se lähti... :))

Kas kun jos..., jälleen köyhyys.
Kun kotona viisi lasta ja niistä osa kävi jo keskikoulua kunnan keskustassa yhden ollessa yliopistossa Hesassa
Linja-automatkaa 9 km edestakaisin, joten rahaa kului matkoihin.
Keskikouluhan ei ollut nykyisen peruskoulun tapaan ilmainen, lukukausimaksut ja matkat tarvitsi perheen järjestää itse.
Ja moni ja moni lähiseudun perhe joutui ottamaan lahjakkaan lapsensa pois keskikoulusta  kansakouluun yksinkertaisesta syystä, ei ollut varaa matkoihin, ei lukukausimaksuihin, ei kirjoihin...
Ja mie pahnan pohjimmaisena kävin muuta.

Kun katselen DX- kuvia 60- luvulta, kaverit kuuntelevat jo liikennevastaanottimilla, nauhuri vierellä, puku päällä ja kravatti kaulassa.
Lähtökohdat tavattoman erilaiset.
Kotikunnassani (olen samaa mieltä sisarieni kera) oli kaksi kauhistusta.
Sukunimi, joka alkaa kirjaimella N..., ja puolue (jossa suku ollut sydämestään mukana) alkoi kirjaimella k eli kommunistit.
Ei "hyvä" lähtökohta täysin maailaiskunnassa asuvalle köyhälle ja hänen jälkeläisilleen.
Kun menneisyyttä jo pelkistä työväen lauluista.
Paikallinen pappi oli sanonut ukilleni "Sinäkin Julius silloin laulelit niitä työväen lauluja."
Ukkini oli sanonut "Ja perkele, laulan vieläkin" ja elettiin meille (!) vaarallista 30- lukua.
Mutta meistä viidestä lapsesta olen ylpeä!
Hankimme kukin omalla tahollamme lopulta koulupohjan, jonka vuoksi ilkeää katsoa peiliin! =)

Eli kun köyhä, ei ollut varaa raportteihinkaan varsinkin, jos kuuntelukin kodissa kyseenalaista (äitini todella ymmärsi taas meitä diksaajia!).
Eli aikanaan raportteja hallitusti lähti joku kuukaudessa, ei joka kuukausi ja ei todellakaan niitä kymmeniä ja kymmeniä, joihin raporttitarpeet muistiinpanoissa aina olisi.

Eli tämmöttistä.

t. Kukkahattusetä, taantumuksellinen (keksikää muutakin) DX- harrastaja MNi.
jäsen 2314, entinen OH7UZ jos tuonkin haluatte