From: "Ari Kilponen" <ari.kilponen@xxxxxxxxxx>
To: <dx@xxxxxxxxxxxxx>
Sent: Thursday, October 05, 2006 7:08 PM
Subject: Re: [DX] Vielä akkukäyttöasiaa ja jännitevaihteluita

Kyllä UPS on erinomaisen hyödyllinen lisälaite DX-kuuntelijalle, jos
sähkökatkokset vaivaavat. Usein taajamissa sähkökatkokset
ovat lyhyitä räpsäyksiä, kestoltaan reilusti alle sekunnin. Radion käyttöä
se
ei haittaa, mutta muun muassa tuhoaa tehokkaasti
meneillään olevan minidisc-tallennuksen! Siis kaikki häviää mikä on
tallentamatta md:lle. 500 tai 750 VA UPS taitaa tarjota yli tunnin
varavirtaa
sähkökatkoksen aikana - sen tarkemmin en viitsi alkaa käyttöaikaa arvioimaan
tai laskemaan.  Halvinta UPS-merkkiä eikä ns. hinnat alkaen-mallia ei
kannata
hankkia (niissä on tingitty osien laadusta ja todennäköisesti myös
häiriösuojauksesta), vaan tunnettua merkkiä oleva (esim. APC, Powerware).

Md-välitallennus (= laite käytetään kiinni tai md-levy käytetään ulkona)
kannattaakin tehdä säännöllisin välein ja viimeistään aina harvinaisuuden
nappaamisen jälkeen!

Itse asiassa olen jo muutama vuosi sitten ehdottanut Lemmenjoellekin UPS:ien
hankintaa...

Apropos käyttöjärjestelmät: ei joku tietty käyttöjärjestelmä ole yhtään
herkempi kuin joku toinenkaan sähkökatkoksille. Syy on pc:n
virtalähteessä ja muissa komponenteissa: jos emolevy resetoituu,
muistirekisterit tyhjenee, niin mikä tahansa käyttis kaatuu! Jonkun pc:n
poweri
voi olla parempilaatuinen ja esmes kestää sekunnin kymmenesosan
sähkökatkoksen
ilman että powerin syöttämä jännite laskee liikaa emolevyn ja muiden
piirilevyjen kannalta.

Off-topic: Win98SE on (oli) Wintauhkan käyttiksistä paras, kun otetaan
huomion
käyttiksen vakaus ja resurssitarve (kiintolevytila ja keskusmuistin tarve).
Se,
että W98SE on kaatuili, johtui enemmänkin huonoista osakomponenteista,
niiden
huonoista ja keskentekoisista ajureista ja käyttäjän tekosista. Tänä päivänä
asia ei ole enää vertailukelpoinen kiintolevyjen ja muistipiirien
kapasiteetin
nousun myötä.

73's,
ARK