Re: [DX] Pari sanaa radiolaeista

>Lähtemättä filosofoimaan hypoteettisin esimerkein haluan omasta puolestani
>todeta, että RM:n utility-palstalla ei liene esiintynyt yhtään tapausta,
>joissa radiolain henkeä olisi rikottu. Vastaesimerkit?
>NDB-, aikamerkki- ja sääasemia ei voi millään järjellisillä syillä
>sijoittaa kiellettyjen listalle. Toinen kysymys kuuluu, onko järjellä ja
>laintulkinnalla tässä mitään yhteyttä.

>"Utility" kaipaisi ehkä hiukan analyyttisempia määritelmiä mielialojen
>rauhoittamiseksi.

>Helposti kuultavan luottamuksellisen viestinnän määrä HF-bandeilla on
> [...]

Valitettavasti tilanne on juuri se, että järjen käytöllä ja lain tulkinnalla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Eikä oikeastaan lain hengelläkään, todellisen tulkinnan näemme vasta ensimmäisen ennakkotapauksen yhteydessä kun se on viety kaikkien oikeusasteiden läpi.

Jos järkeä käytettäisiin, olisivat kaikenlaiset radiomajakat ja aikamerkkiasemat sallittuja. Sääkartta- ja volmetasemat ovat jo vaikeampi juttu, esim. sääsatelliittikuvilla on jonkinasteinen tekijänoikeussuoja. Astetta pahempi on jo lentokoneiden air to ground-liikenne, ja laivojen ja rannikkoasemien liikenne, riippuen sisällöstä. Mutta laintulkitsija ei käytä järkeä, vaan tulkitsee lakia. Laki on oikeastaan aika selvä:

5 luku
Erinäiset säännökset
37 §
Radioviestinnän luottamuksellisuus
Radioviestintä on luottamuksellista ja sitä saa vastaanottaa vain se, jolle se on tarkoitettu. (28.1.2005/46)

Se, joka on ottanut vastaan tai muutoin saanut tiedon luottamuksellisesta radiolähetyksestä, jota ei ole hänelle tarkoitettu, ei saa oikeudettomasti ilmaista eikä käyttää hyväksi tietoa lähetyksen sisällöstä tai olemassaolosta.

Luottamuksellisena radioviestintänä ei pidetä:

1) televisio- ja ääniradio-ohjelmistojen alkuperäisiä lähetyksiä;

2) hätäkutsuja;

3) yleisellä kutsukanavalla harjoitettavaa radioviestintää;

4) radioamatööriviestintää;

5) lyhytaaltoradioviestintää 27 megahertsin taajuusalueella;

eikä muuta sellaista radioviestintää, joka on tarkoitettu yleisesti vastaanotettavaksi.

Siinä ne on lueteltu, ainoastaan tuo muu yleisesti vastaanotettava radioviestintä on sitä harmaata aluetta, johon ei olisi edes tarvinnut puuttua jos tätä asiaa ei olisi alettu tonkia.
Meidän on täysin turha täällä esittää omia tulkintojamme. Ennen tätä valitettavaa konfliktia ainakin tiesimme että sallitun toiminnan raja kulki jossain kauempana kuin mihin Radiomaailman lokaukset ulottuivat, utility-palsta oli kyllä viranomaisten tiedossa. Nyt emme enää sitä tiedä kun nukkuva karhu on herätetty.

-Reijo Liljedahl-