Re: [DX] SDXL:n pistelasku-oma summa´summarumini

Re: [DX] SDXL:n pistelasku-oma summa´summarumini

Jouni kirjoittaa asiaa viestissään kaikilta osin. Pistelasku ei tule
kokonaan ongelmattomaksi, vaikka sitä muutettaisiin suuntaan
tai toiseen. Järkevää olisi nyt tässä tilanteessa kartoittaa nykyinen
tilanne ja lähteä miettimään vaihtoehtoja sen pohjalta. Arvostan
suuresti sitä, jos SDXL todella lähtee kokoontumisissaan asiaa
käsittelemään, eikä pidä tätä pisteidenlaskemisasiaa pysyvästi
muuttamattomana. Ennen Suomi-päätöstä nimittäin vaikutti
siltä, että SDXL ei todellakaan halunnut tehdä mitään asialle,
eikä halunnut myöskään kuulla kentän ääntä. Pidän myös
erittäin hienona asiana, että kerhon nuoret kuuntelijat ovat
uskaltaneet tuoda julki ajatuksiaan julkisesti ja varsin
perustelluilla ja hyvin jäsennellyillä argumenteilla. Kun taas
vastapuolella ei ole oikein ollut suoraan esittää perusteluita
nykyiselle käytännölle. Logiikkaahan nykyisessä käytännössä
on toki monessa mielessä, mutta myös niitä epäloogisuuksia
ja epätasa-arvoa.

Itsekään en kaikkea pistelaskusta ole sisäistänyt, kun ei tuo
AM-kuuntelupuoli ole laajemmin kiinnostanut. Euroopan
laskemisen sanotaan olevan hyvin pitkälle samankaltaisen
FM-laskennan kanssa. Mitä se sitten tarkoittaa käytännössä?
Kuka osaa kertoa, mitä eroja Euroopan laskemisella on
FM-asemien laskentaan?

Olenko ymmärtänyt oikein, että nyt muutamat kuuntelijat
(AHE, HAR ym) ovat ehdottaneet Euroopan laskennan
muuttamista muiden maanosien laskennan tapaiseksi?
Euroopan ja FM:n sanotun samankaltaisuuden takia,
tarkoittaako tämä sitä, että myös FM-laskenta sidottaisiin
muutoksessa Eurooppalaskentaan, jotenka myös
FM-asemien laskentaan haluttaisiin sama muutos?
Olin lukevinani näistä ehdotuksista, että "kakki asemat
pitäisi laskea samanarvoisesti ja samalla tavalla".
Tämänkaltainen vaatimus sitoisi myös FM:n samaan
nippuun. Koska FM:llä aaltoalueen luonteesta johtuen
ei pääsääntöisesti lähetetä ulkomaille muutamia
poikkeuksia lukuunottamatta, ei FM:llä ole mitään
järkeä laskea erikseen HS ja FS pisteitä. Toisin
sanoen erilliset FS ja HS pisteet pitäisi ideologiana
hylätä myös kaikesta AM-kuuntelusta. Oliko siis
vaatimus yhdenmukaisesta ja tasa-arvoisesta
pistelaskennasta kaikille asemille aivan loppuun
saakka mietitty?

Jounin ja JSA:n hahmotus pistelaskennan muuttamisesta
toisin päin, eli Euroopan laskentatavan ulottamisesta
muihin maanosiin vaikuttaisi siis paremmalta, jos taustalla
on ideologia "että samat laskentasäännöt kaikille asemille".

FM:n nykyiset pistelaskentasäännöt ovat melko pitkälle
loogiset ja onnistuneet, pl. kotimaisten laskeminen.
Yleiset korvaavuussäännöt (ei samaa kahteen kertaan), ja
paikallisvaatimus ovat hyviä juttuja. Sen sijaan lisävaatimusta
saman yhtiön eri lähetysverkkojen eri lähetyspaikasta en
voi ymmärtää. FM:llähän lasketaan ohjelmia (merkityksessä
ohjelmaverkko) eikä erillisiä lähetinpaikkoja. Ilmeisesti
tuolla muualla etelämpänä Euroopassa FM-kuuntelijat
ovat kiinnostuneita enemmän lähetinpaikoista. Suomessa
FM-asemat kuitenkin tilastoidaan studion mukaan, joten
itse lähetinpaikoilla ei ole niin suurta merkitystä.

Jos kaikkia asemia pitäisi laskennassa kohdella samalla
tavalla, eivät FM-kuuntelijat kyllä varmasti suostu
muuttamaan tätä "studiopohjaista" asemien laskentatapaa
mastopohjaiseksi. Toisin sanoen sitä ei kyllä varmasti
hyväksytä, että prikulleen samasta ohjelmasta saisi
eri mastoista eri pisteet.

Tässä vain jotain pointteja, kun keskustelu on mennyt
välillä niin korkeaa lentoa, että ei olla todellisesti
pysahdytty edes miettimään mitä merkitystä sanotulla
todellisuudessa olisikaan....

73
MWE

Jouni