Re: [DX] Kimppa QSL vs. henkil ö kohtainen QSL

Re: [DX] Kimppa QSL vs. henkil ö kohtainen QSL

Hyvät ystävät ja dx-kuuntelijatoverit.

Keskustelussa näytetään jälleen kerran unohtavan, että SDXL on yhteisö,
jonka jäsenistö muodostaa. Täten yksittäinen jäsen ei voi vaatia jotain,
vaan vain esittää "jotain" yhteisön päättävän elimen ratkaistavaksi. Pitkään
käytäntönä ollut asia on muodostunut ns. maan tavaksi, josta poikkeaminen on
aina päätettävä erikseen. Siis jos QSL:ää tai raporttia on pidetty kymmenien
vuosien mittaan henkilökohtaisena, on tilanteen ja käytännön muuttamiseksi
tehtävä päätös, esim. muutettava pistelaskusääntöjä. Yksittäinen jäsen ei
omilla toimillaan voi tehdä tälle muutokselle oikeutusta, se kompetenssi
näet puuttuu. Voimassa olevaa käytäntöä ei tarvitse perustella, vain
mahdollisesti haluttua muutosta! Ja tällöin muutosta hakevan tulee olla
aktiivinen asiassa, ei muiden.

Minä perustelisin kielteistä kantaani ryhmäraporttiin juuri sillä että se on
"ryhmä". Olkoon tapa kuinka tehokas tai ympäristöystävällinen (paperiahan
säästyy) tms., se on kuitenkin ryhmän, ei yhden ja yksittäisen kuuntelijan
tekemä. Mietiskelen kyllä, miten ryhmä sen yhdessä ryhmänä tekee ... jotta
kaikkien työpanos olisi tasapuolisesti yhteinen.  Jospa vaikka joku
katseleekin pelkästään vierestä ... (no, tämähän on taas se hypoteettinen
vaihtoehto, ei faktatietoa)? Mutta tällöinhän raportti ei olisi
ryhmäraportti, vaan ryhmän toisen henkilön toisen kuuntelijan puolesta
tekemä raportti - eikä tällöin ainakaan henkilökohtainen.

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.