-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: DX [mailto:dx-bounces@xxxxxxxxxxxxxxxx] Puolesta ilkka suni
Lähetetty: 14. joulukuuta 2014 18:58
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] Kohti kivikautta

Joopa.

SAATTOI HYVINKIN olla, että Geminidien maksimi Suomen näkökulmasta osui
viime yönä, eli sunnuntain vastaisena yönä puolenyön tietämille UTC.

En tiedä, miten tuo Sodankylän tutka mittaa:
laskeeko se heijasteita jatkuvasti liukuvalla keskiarvolla, vai jollakin
muulla tavalla.
Joka tapauksessa, 0000-0030 UTC kilahti pylväsdiagrammi 500:aan. Ja tuo oli
korkein tappi, jonka itse olen ehtinyt huomata diagrammista viime
vuorokausien aikana.
..

OLI MUKAVA nähdä, että monikin tänään intoutui ainakin rutiinin vuoksi
bongaamaan metukoita.
Harmi vain, että useimmilta taisi mennä aamuyön ja varhaisaamun vilkkain
vaihe sivu suun. Oma toosani paukkui tiuhimpaan tahtiin jossain tuossa 03-06
UTC haarukassa.

Sopivasti, edes lähitropoa [Viro] ei ollut juuri lainkaan, eikä myöskään
aurora sotkenut bandia, joten itse sain peratuksi niinkin hankalaa ja
korkeaa taajuutta kuin 107.8. Kesällä ei tuolle taajuudelle
pinta-aaltoruuhkan takia ole mitään menemistä, ja toisaalta Es-kelillä MUF
harvoin yltää noin ylös.

Kaksi televisiota yhtäaikaa auki, ja radioluurit korvilla, niin mikäs tuossa
oli miltei vuorokausi putkeensa kiviä kuulostellessa...
..

PITKÄKESTOISET LEISKAT olivat melko vähissä.
Mutta uskallan olettaa, että seuraavina parina vuorokautena tulee
jälkijunassa isoakin murikkaa.
Noin on käynyt pääsääntöisesti parven kuin parven kohdalla. Ja toisaalta,
parven atsimuutti muuttuu hieman koko ajan.

Itse olen joka tapauksessa tyytyväinen.
Ylätaajuuksilta kertyi jonkinmoinen nivaska minulle uusia MS-asemia, itse
asiassa pari kymmentä "korkkausta" nauharaporteiksi asti, jos raportoisin.

73, IS

P.S: Oli muuten tänäänkin 10 metriä DXmapsissa niin punaisenaan, niin
punaisenaan.

Sama