Re: [DX] DX Digest, Vol 142, Issue 23

dx-request@xxxxxxxxxxxxxxxx kirjoitti 24.10.2014 > Message: 2
> Date: Fri, 24 Oct 2014 09:47:11 +0300
> From: "Ilkka Martikainen" <ilkka.martikainen@xxxxxxxxxxx>
> To: "'Suomalaisten DX-lista'" <dx@xxxxxxxxxxxxxxxx>
> Subject: Re: [DX] Virtal?hteet
>
> Huonosta muuntajan rakenteesta esimerkkin? k?y ICOM IC-R75:n
>  alkuper?isen
> verkkolaitteen muuntaja. Mitoitettu v??rin - sen tyhj?k?yntivirta on
>  kovin
> suuri ja muuntaja l?mpenee vahvasti jopa tyhj?k?ynnill?. Ensi?ss?
> (verkkoj?nnitteen puolella) on liian v?h?n kierroksia ja/tai liian
>  paksua
> [...]

Näitähän on käytännössä kymmenittäin ja eri valmistajilla. Itse kyllä lähden siitä, että muuntaja ei saa lämmetä tyhjäkäynnillä. Eikä tarvitsisi lämmetä kuoritettaessakaan ihan hirveästi.

Tosin kyllä nyky eristeet ja materiaalit sallivat huomattaviakin loppulämpenemiä, mutta siltikään en pidä siitä, että tuotetta ajetaan "hiilen kekäleenä".

Muuntajan suunnitteleminen on tarkkaa hommaa. Kun yhtä asiaa muutetaan niin yleensä jokin toinen asia muuttuu mukana ja useimmiten huonompaan suuntaan. Kuitenkin nämä pienet tai pienehköt verkkolaitteet (jotka antavat muutamia satoja mA ulos) tehdään ns. luontaisesti oikosulun kestävinä.

Luontaisesti oikosulun kestävän rakenteen voisi mielestäni huoletta unohtaa kokonaan ja suojata rakenteen jollakin muulla tavalla oikosulkua vastaan. Tällainen rakenne tekee juuri U0% arvosta järkyttävän suuren pahimmillaan lähestytään jo 100%. Tästä johtuen siis ulostulojännite tyhjäkäynnissä tai pienellä kuormalla on poskettoman suuri.

Tosin ehkä tässä R75 esimerkissä puhutaan vielä suhteellisen järkevästä jännite-erosta, voisi olla pahimmillaan vieläkin huonompi. Täytyy aina muistaa, että jos laite tarvitsisi 13,8 V toimiakseen oikein, ja välissä on regulaattori, on syöttöjännitteen aina oltava muutamia voltteja suurempi, jotta regulaattori toimii oikein.

Langan paksuneminen pienentää kuparihäviöitä ja ne eivät pääsääntöisesti esiinny tyhjäkäynnillä. Mutta muuten kyllä muuntajan optimoiminen (hinnan pienentäminen) johtaa liian pieniin rautoihin ja onnettoman ohuisiin lankoihin. Tämä tekee tuotteen luonnostaan oikosulun kestäväksi, mutta samalla menetetään lähes kaikki muut hyvät ominaisuudet.

mika

Luukku Plus -paketilla pääset eroon tila- ja turvallisuusongelmista.
Hanki Luukku Plus ja helpotat elämääsi. http://www.mtv3.fi/luukku