[DX] Pari sanaa FMLIST-lokauksista

1] Mitä ja miksi ujous? En täysin ymmärrä, miksi joku lokaa FMLISTiin // DXmapsiin "unid-lokaajana", vain paikkakunnan ilmoittaen.

On totta, että itsekin kokeeksi välillä tein tuolla tavalla, 2013 syksyllä. Mutta ei tarvinnut enää sen jälkeen tehdä, kun privaattimeilejäkin ympäriinsä jakeleva kuuntelijakollega kailotti koko maailmalle identiteettini.

2] MS vai Es?

Itsekin menen kesäaikaan välillä harhaan yrittäessäni tunnistaa etenemismuotoa: MS kun kesällä leikkaa sisään sekä ulos pehmeämmin kuin talvikaudella, eikä dopplerkaan ole yhtälaista, ja korva saattaa näpåäimistölle kertoa väärin.
Vastikään olen omaksunut käytännön lokata FMLISTiin muodossa
[Es tentative] , ellen ole varma siitä, että kyseessä oli Es eikä "vain" MS.

Välillä vaikuttaa siltä, että varsinkin 6 ja 4 metrin alueilla, liian optimistisesti lokataan MS:ää Es:ksi. Korostan, että minulle vain vaikuttaa tuolta: en voi tietää.

Ei muuten, mutta ylioptimistinen Es-lokaaminen saattaa aiheuttaa katteettomia odotusarvoja etenkin band2:lle tms. ylempien taajuuksien kytistelijöille. En tiedä, vain oletan.

DISCLAIMER: Tunnetusti itse lokaan miten ja mitä sattuu. Noin ollen, en voi muilta odottaa käytäntöjä suuntaan tahi toiseen.

73, IS