Re: [DX] [FM-jupinaa] Preamppi ULNA 3018 LP?

Re: [DX] [FM-jupinaa] Preamppi ULNA 3018 LP?

Olen tilannut suoraan TGN-valmistajalta, VISA tÃÃllÃkin toimii ... malli on "Mast-Preamplifier UKW/FM, Product No.: 90200170".
http://www.tgn-technology.de/shop2/index.php?cat=c14_UKW-FM-Components.html&XTCsid=609e2762fbfd764bf247c7e2f2c44679

Jos pistÃà etuvahvistimen virrat aina poikki, kun ei kuuntele - ja ainakin ukkosella - pitÃisi kestÃà ... Suosittelen myÃs koaksiaalikytkintà antennijohdon vÃliin, jolla saa muun systeemin eristetyksi ukkosella, esim. tÃllainen (ei tarvitse aina ruuvailla liittimiÃ, tÃmà tosin 50 ohmin linjaan ja UHF-liittimillÃ):
http://www.rxtx-tuote.fi/index.php?valikko=antennitarvikkeet_kytkimet&sivu=antenni.AVSW2M&tuote=Y
Vastaavia voi jostain lÃytyà 75 ohmillekin, joka tapauksessa vaimennus on vain dB:n osia, vaikka kÃytÃt 75 ohmin linjassa. Ja ei vaikuta kokonaisherkkyyteen millÃÃn lailla, koska on etuvahvistimen jÃlkeen. TÃmà kytkin ei maadoita linjaa ... eikà ole tarviskaan - jos salama osuu kohdalle, niin kyllà se hyppÃà jostain muualta yli maahan ...

Kannattaa tilata vahvistimelle myÃs tuo "Outdoor Box weatherproof / uv-resistant", niin saa systeemin katolle/mastoon vesitiiviisti. TÃssà kÃytetÃÃn F-liittimià ja niiden laadussa ei myÃskÃÃn kannata tinkià ...  KÃyttÃjÃnnite menee syÃttÃjohtoa pitkin vahvistimeen, tÃssà tarvitset myÃs ns. erottimen syÃttÃjohdon alapÃÃhÃn, ks. esim.
http://www.tgn-technology.de/shop2/product_info.php?info=p92_DC-Inserter-Standard.html&XTCsid=4faf8a9fa3f1461ce8b388a26f0bc1ae tai joku muu vastaava.
Ja sitten vielà virtalÃhteen, 8-15 volttia, joku 250-300 mA riittÃà hyvin. Huom. tÃssà mallissa vahvistus riippuu kÃyttÃjÃnnitteestà (12 v voisi olla sopiva). HakkurivirtalÃhdettà (jota TGN myy) en suosittele, tavallinen 12 V tai 13,8 V ja muuntajalla varustettu ns. lineaarinen eivÃt tee hÃiriÃitÃ, kuten monet hakkurit.

Laadukas peli muutoin, herkkyys on todella huippuluokkaa ... ja kohtalainen on tuo signaalinkestokin. Nyt systeemi toimii myÃs ilman etuvahvistinta, sen saa tÃssà kÃtevÃsti ohitettua. Mutta paljonhan tÃhÃn tulikin tavaraa ... ja hintaa.

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M.