[DX] HyvÃt DX-ystÃvÃt

Olen ollut pari päivää matkoilla ja sähköpostin ulottumattomissa. Saatuani kolutuksi läpi postilaatikkoni, jossa oli toistasataa viestiä (paljon muutakin kuin dx-asiaa), yritän käsitellä tätä yhteisöämme nyt vajaan viikon kiusannutta asiaa.

Harry ja Markku ovat harkinnan jälkeen päätyneet ymmärtämään, että heidän huumorimielessä kirjoittamansa viestit voi tulkita loukkaavan minua ja muita SDXL:n vuosikokoukseen osallistuneita. Kuten olen korostanut, ihmisten huumorintajut ovat erilaisia, heidän toleranssinsa sietää raakaa huumoria ovat erilaisia ja muutenkin julkisella listalla kirjoitettaessa (miksei muissakin ympyröissä) on lähdettävä aina siitä, että kiistatilanteissa tulee kinata asioista eikä ryhtyä pilkkamaan vastapuolella olevia ihmisiä.

Kiitokset Markulle ja Harrylle tästä. Omasta puolestani voin hyväksyä anteeksipyynnöt ja seurauksena myös lupautua jatkamaan vapaaehtoistyötäni Suomen DX-Liiton piirissä toistaiseksi (ainakin seuraavaan vuosikokoukseen asti).

Tärkeänä sivujuonena keskustelussa nousi esiin ja vahvistui pyrkimys saada DX-listan keskustelut tulemaan jatkossa asiallisemmiksi. Jos se onnistuu, niin sitten voimme olla iloisia, että tästä keskustelusta oli lopulta jotain hyötyäkin. Tämänviikkoinen keskustelu oli sinänsä vain pieni osa koko kimpparaportoinnin pistelaskentaan liittyvässä väittelyssä, joka on jo kestänyt yli puolitoista vuotta ja todennäköisesti putkahtaa vieläkin aika ajoin esiin. Siinä suuressa keskustelussa (ja monissa muissakin DX-listan keskusteluissa) on vuosien mittaan aika ajoin lyöty välillä kovastikin ylitse. Toivottavasti jatkossa nyt esille tuodut netiketin noudattaminen ja positiivisuushenki ("ilon kautta") olisivat koko ajan muistissa kirjoittajilla. Vaikka asioissa (vaikkapa Suomen DX-Liiton taloustilanne ja tulevaisuus ylipäätään) ei olekaan aina hurraamista.

Pyydän kaikilta anteeksi keskustelun kuluessa ajoittain käyttämääni kovaa kieltä. Se oli vastapainoa ("huumoria") käytetylle logiikalle ja niille viesteillä, josta itse suivaannuin. Ymmärrän hyvin, että se tuntui varmaan monista (ei pelkästään Harrysta ja Markusta) ikävältä.

Suuret kiitokset DX-listan vetäjälle RKO:lle kärsivällisyydestä ja moderoinnin hoidosta. Ajatus koota tiivistelmiä, kun viestejä pukkasi paljon, oli hyvä ja näin jälkiviisaasti voi sanoa, että vastaava olisi voinut toimia hyvin jo monissa aiemmissakin keskusteluissa esim. kimpparaportoinnista. Harmi toki, että yksi tiivistelmä katosi jonnekin. Toivottavasti tilanne on nyt myös valmis moderointitason pudottamiseksi normaaliksi.

Pyydän, että tilanteen laukeamisen (näin kuvittelen nyt tapahtuvan) aiheuttamat reagoinnit postitetaan DX-listalle, vain jos niissä on myös jotain erityistä kommenttia itse asiasta.

Toivoen, että voin omalta osaltani lopettaa tämän keskustelun tähän.

73

Risto Vähäkainu

--
Risto Vähäkainu