[DX] Pistelaskenta ja kimpparaportointi

47 vuoden DX-kokemuksella olen lähinnä hämmentyneenä seurannut viimeaikaista keskustelua, jonka keskiössä on ollut ns. kimpparaportointi ja pisteiden laskenta, vaikka paljon muutakin hörhöilyä asiaan on liittynyt. Kuten usein, tässäkin asiassa ovat suurinta ääntä pitäneet henkilöt, joilla on hyvin vähän (tai ei ollenkaan) omakohtaista kokemusta niistä asioista, joista mielipiteitään esittävät.

Käytännön kokemusta DX-kuuntelusta ja asemien raportoinnista sellaisena, kuin se tämän päivän SDR-ympäristössä on, ovat keskustelijoista omanneet lähinnä Mika Mäkeläinen (kirjoitus lehdessä 6-7/2013) ja Jarmo Havukunnas kuuntelijoiden keskustelupalstalla. Molemmat ovat esittäneet hyvin jäsenneltyjä ja perusteltuja näkemyksiä, JHU ns. kimpparaportoinnin puolesta ja MTM lähinnä sitä vastaan.

Itselläni ei ole asiassa vahvaa mielipidettä suuntaan eikä toiseen, mutta keskustelu, samoin kuin ehdotukset ns. kimpparaportoinnin tuloksena saatujen verifiointien pistelaskennasta, ovat ajamassa suomalaista DX-kuuntelua umpikujaan tavalla, josta olen huolissani. Kirjoitan tarkoituksella "ns. kipparaportoinnista", koska käsiteeseen liittyy mielestäni edelleen pistelaskentamielessä selvittämättömiä piirteitä, vaikka sitä ollaan jo viemässä äänestykseen..

Esimerkki: kuuntelen tallenteita, jotka olen tehnyt ollessani kaverin kanssa pediksellä Lemmenjoella. Sympatiseeraamme näkemyksiä siitä, että asemalle, joka löytyy meidän molempien tallenteilta, ei ole järkevää lähettää kahta samanlaista tallennetta, joten lähetämme tällaisessa tapauksessa yhteisraportin. Kuuntelen tallenteita ehkä vähän ahkerammin kuin pediskaverini. Löydän aseman ja teen siitä kimpparaportin, koska kaverini on löytöni jälkeen tarkistanut asian ja löytänyt sen myös omalta tallenteeltaan. Saan vastauksen, jossa kuuluminen verifioidaan ja meitä molempia kiitetään kuuntelusta.  Tämäkö on se "kimpparaportti" ja "kimppa-qsl", jonka arvon joku yrittää selittää olevan minun saavutuksissani jollakin tavoin vähempiarvoisen, kuin siinä tilanteessa, että olisin raportoinut aseman yksin ? Oma toimintani on vain yksi esimerkki, mutta kuuntelen läpi kaikki tallenteeni, täysin siitä riippumatta olenko ollut pediksellä sellaisen kaverin kanssa, jonka kanssa olemme sopineet kimpparaportoinnista. Jotkut muut saattavat toimia toisin, jota sitäkin pidän täysin hyväksyttävänä.

Asiaa kuvaa ehkä myös se, että itselläni on noin 2100 NA verifiointia, joista 30-40 voi olla nyt esitetyn määritelmän mukaisiin kimpparaportteihin saatuja. Minulle ne ovat aivan samanarvoisia verifiointeja kuin muutkin. Toisaalta minulle on aivan yhden tekevää, miten joku muu on NA-verifiointinsa saanut. Kilpailu jostain pisteistä on minulle täysin vierasta, asemien lukumäärä antaa ainostaan itselleni käsityksen siitä, missä olen itse asiassa menossa, kun uusien asemien löytämiseen tuntuu välillä sisältyvän melkoisesti haastetta.

Koko tämä typerä keskustelu on saanut asian näyttämään siltä, että "kimpparaportointi" olisi jotenkin uhkaamassa koko suomalaisen DX-kuuntelun tulevaisuutta ja "kuuntelijoiden keskesitä tasa-arvoa", jota ilman pistelaskentaa ei voi harjoittaa. Missään vaiheessa kukaan ei ole miettinyt, onko minkäänlaista todellista "ongelmaa" edes olemassa missään sellaisessa laajuudessa, että sillä olisi jonkun ihmeen tasa-arvopyrkimyksen (mitä sillä sitten lopulta tarkoitetaankaan) kannalta mitään merkitystä. Tätä kimpparaportointia on ymmärtääkseni harjoittanut suunnilleen yhden käden sormin laskettava joukko kuuntelijoita, ja lähinnä jenkkien osalta. Aivan hiljattain ilmeni, että myös muutama indonesialainen asema on saattanut saada kimpparaportin - kamalaa - saavutuksilla ei ole enää mitään arvoa !

Minua lähinnä naurattaisi koko touhu, ellei tässä olisi käymässä niin, että tämän typerän farssin seurauksena joukko SDXL:n huippukuuntelijoita saanee kerhon puitteissa toimimisesta tarpeekseen ja jatkaa harrastetta muilla foorumeilla. Kerhossa sitten "putkiradiopuritanistit" ja muut hörhöilijät jatkavat  kuunteluaan ja pisteidensä laskemista aivan niin kuin haluavat. Tämänkö SDXL:n hallitus aikoo sallia tapahtuvan, vaikka se ei voi enää tulla kenellekään yllätyksenä ??

Oma näkemykseni on, että nyt on viimeinen hetki harkita asia uudelleen ja ottaa lusikka kauniiseen käteen. Kaikenkarvaisten rajoitteiden asettamisella ei saada muuta aikaan kuin vahinkoa ja nyt vielä liiton toiminnassa mukana olevan vähäisen, jotain tämän päivän kuuntelusta ja sen problematiikasta ymmärtävän aktiiviporukan eriytyminen toiminnasta.

Mielestäni kunkin kuuntelijan tulee saada harrastaa kuuntelua aivan niin kuin itse parhaaksi näkee, ja ilmoittaa niin halutessaan QSL-palstoille saamistaan vastauksista ne, jotka katsoo aiheelliseksi ja oikeaksi ilmoittaa. Säännöillä tätä ei tulisi rajoittaa. Ketään ei näytä huolettavan väärin identifioidut asemat eikä QSL:ksi kelpaamattomat "verifioinnit". Tälle typerälle asialle pitäisi pikaisesti laittaa piste - toivon että SDXL:n hallituksessa riittää siihen uskallusta.

Ja joku puhuu vielä moraalistakin - mielestäni mikään ei ole sen moraalittomampaa kuin muiden kuuntelutulosten peesaaminen omilta tallenteilta - ainuttakaan peesattua QSL:ää ei pitäisi ilmoittaa millekään palstalle !

Hannu Niilekselä

SDXL:n jäsen 770